Phantomin tarina on saatavissa myös kuunnelmana. |
Phantomin tarina alkaa edeltäjiensä harteilta. McDonnell
Aircraft alkoi kehitellä uutta hävittäjäkonseptia jo 1952, vaikkei uusia
hävittäjäprojekteja ollutkaan vireillä. McDonnell päätteli laivaston
tukialuskonearsenaalista, että taivaalla olisi uudenlaisen hävittäjätyypin, hyökkäyshävittäjän, mentävä aukko.
Käytännössä kyse olisi ilmaherruushävittäjästä, jolla olisi suuri toimintasäde,
jonka turvin se voisi ulottaa voimaprojektiota syvälle vihollisen alueelle.
Uutta konekonseptia alettiin työstää McDonnell F3H Demon –hävittäjän ympärille. Demon oli alisooninen ja suoritusarvoiltaan suhteellisen vaatimaton, mutta sillä oli jokasään toimintakyky. McDonnell alkoi laajentaa Demonia kaksimoottoriseksi, ja sai varsin villejä ideoita: Super Demoniin oli tulossa irrotettava nokka, jonka voisi vaihtaa tehtävätyypin mukaan yksi- tai kaksipaikkaiseksi erilaisine tutkineen ja kamerapaketteineen. Tämä oli liikaa jopa laivastolle, jolla oli jo A-4 Skyhawkit rynnäköintiin ja F-8 Crusaderit yliäänihävittäjäksi. Jotain kuitenkin puuttui: Neuvostoliiton pommikoneet meritorjuntaohjuksineen kehittyivät jatkuvasti, ja Crusader oli käytännössä päivähävittäjä. Laivasto kaipasi raskasta torjuntahävittäjää, jolla olisi jokasään toimintakyky ja hulvaton tutka. Sen piti myös lentää kovaa ja korkealla.
Uutta konekonseptia alettiin työstää McDonnell F3H Demon –hävittäjän ympärille. Demon oli alisooninen ja suoritusarvoiltaan suhteellisen vaatimaton, mutta sillä oli jokasään toimintakyky. McDonnell alkoi laajentaa Demonia kaksimoottoriseksi, ja sai varsin villejä ideoita: Super Demoniin oli tulossa irrotettava nokka, jonka voisi vaihtaa tehtävätyypin mukaan yksi- tai kaksipaikkaiseksi erilaisine tutkineen ja kamerapaketteineen. Tämä oli liikaa jopa laivastolle, jolla oli jo A-4 Skyhawkit rynnäköintiin ja F-8 Crusaderit yliäänihävittäjäksi. Jotain kuitenkin puuttui: Neuvostoliiton pommikoneet meritorjuntaohjuksineen kehittyivät jatkuvasti, ja Crusader oli käytännössä päivähävittäjä. Laivasto kaipasi raskasta torjuntahävittäjää, jolla olisi jokasään toimintakyky ja hulvaton tutka. Sen piti myös lentää kovaa ja korkealla.
Phantom piirrettiin puhtaalta pöydältä ja hölmöilyt Super
Demonin kanssa unohdettiin. Sen sijaan mallia haettiin McDonnell F-101 Voodoosta, jonka prototyyppi oli etäistä sukua Demonille.Moottorien ripustus
alarunkoon on suoraan Voodoosta – näin saatiin tilaa polttoaineelle, jota Phantom tulisi hörppäämään kuin teekkari keskiolutta. Ilmanotot taas rakennettiin
Demonin tapaan runkoon siiven etupuolelle. Tällöin ongelmaksi muodostui rungon
aiheuttaman turbulentin rajakerroksen syöksyminen ilmanottoihin, minkä vuoksi niihin
asennettiin erotinlevyt ja 12 500 reikää imemään rajakerrosta pois.
Phantomin tunnusomaisin piirre on sen erikoinen siipi. 45
asteen nuolikulma on jo itsessään melkoinen, mutta ylöspäin kallistetut
siivenkärjet ovat täysin poikkeuksellisia. Syypää erikoiseen ratkaisuun on
tuulitunnelikokeissa ja Phantom-projektin vaatimattomissa alkuresursseissa –
alkuvaiheessa huippumodernia hävittäjää oli nimittäin piirtämässä tasan neljä
insinööriä, jotka suljettiin kanaverkosta ja vanerista kyhättyyn karsinaan
miettimään tekosiaan. Siipi suunniteltiin alunperin vaakasuoraksi, mutta
tuulitunnelissa kone osoittautui epävakaaksi, mikä ratkaistiin nostamalla siipi
5 asteen positiiviseen V-kulmaan. Tähän mennessä tosin oltiin ehditty jo
suunnitella valtava titaaninen keskilohko, johon siivet kiinnittyvät, eikä
niitä voitu enää kallistaa suunnittelematta koko lohkoa uusiksi. Siksi McDonnellin
insinöörit pitivät siiven pääosin vaakasuorana, mutta kallistivat sen ulointa
kolmannesta 12 astetta ylöspäin, mikä vastasi 5 asteen V-kulmaa koko siiven
mitalta. Samassa yhteydessä siipi sai tunnusomaiset ”koiranhampaat”, jotka
purivat ilmavirtaan suurilla kohtauskulmilla.
Pyrstörakenne on yhtä omalaatuinen kuin siipikin.
Korkeusvakaaja on kallistettu 23 asteen negatiiviseen V-kulmaan. Näin se
välttyy joutumasta rungon varjoon suurilla kohtauskulmilla, ja pysyy poissa
moottorivirtauksesta. Moottoreina taas ovat General Electric J79:t. Jälkipolttimella
varustettu aksiaalikompressorinen suora suihkumoottori oli rakenteeltaan
erikoinen: se oli yksipaisuntainen, eli siinä ei ollut erillisiä matala-ja
korkeapainepuolia. Sen sijaan 17-vaiheisessa ahtimessa on säätyvät
staattorilavat, joiden avulla saavutetaan kaksivaiheista ahtamista vastaava
painesuhde, mutta rakenne on kevyempi. Ahdettu ilma ruokki kehäkannurakenteista polttokammiota, mistä kaasu edelleen eteni pyörittämään kolmivaiheista turbiinia. Kumpikin kerosiinikrematorio tuotti
työntövoimaa kuivana 48 kN ja jälkipoltolla 69. Erityisesti keskitehoalueella
J79 tuotti hyvin sankkaa kömyä, mistä tulikin Phantomin tavaramerkki.
Rakkauden hehkua. Pikanttina yksityiskohtana vasempaan siipeen on ripustettu yksöisripustin ja oikeaan kaksois-. Sparrow kulki yksitellen ja Sidewinder pareissa. |
Varsinkin tukialuslähdöissä Phantom osoitti, mitä murhakulli tarkoittaa. Turbiinien kimakka ulina kiihtyi korviarepiväksi, ja jälkipolttimien syttyessä raa’an voiman pauhu sai lentokannen tärisemään. Neekerin sielua pimiämpi turbiinikömy sekoittui katapulttien paisuntahöyryyn, ja 28-tonnisten hävittäjien ampaistessa taivaalle suihkukilpien edessä syttyi raskaan metallin myrsky.
Laivasto rakasti uutta leluaan. Phantomilla oli valtava
määrä raakaa voimaa. Sillä oli kaksi niitä moottoreita, mitkä tekivät Lockheed Starfighteristä liian rajun lennettäväksi. Phantom asetti kaikkiaan 16 uutta
maailmanennätystä. 500 kilometrin suljetun radan keskinopeudeksi kellotettiin
1958,16 km/h, ja sadan kilometrin radalle 2237,37 km/h. Joulukuussa 1959 Phantom kiihdytti
vaakalennossa 2,5 Machin (2660 km/h) nopeuteen 14 300 metrissä, nosti
nokan 45 asteen kulmaan ja sammutti moottorinsa. Kone liiti 27 430 metriin,
ja palatessaan 21 000 metriin käynnisti jälleen moottorinsa ja jatkoi
lentoaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Phantom kykeni jopa rikkomaan
Starfighterin nousunopeusennätyksen (266 sekuntia 25 000 metriin) ajalla
230,44 sekuntia. Phantom oli ansainnut kannuksensa. Palveluskäyttö
alkoi USA:n laivastossa joulukuussa 1960.
F-4K:n nokkatelineen jatke nostaa koneen 9 asteen kohtauskulmaan jo katapultilla. Jälkipolttimet kertovat lentokannelle lämpimiä terveisiään. |
Sitten tapahtui outoja. Yhdysvalloissa laivasto ja
ilmavoimat ovat perinteisesti olleet rakkaita vihollisia keskenään tapellessaan
kongressin määrärahoista. Kumpikaan ei voinut sallia sellaista
arvovaltatappiota, että antaisi toisen sanella ehtoja itselleen. Siksi onkin
poikkeuksellista, että USAF pyysi laivastolta lainaan 29 Phantomia. Pyyntöön
suostuttiin, ja nautittuaan hetken raa’an hävittäjän tehosta ilmavoimat pudotti
todellisen pommin: se pyysi McDonnellia kehittämään itselleen oman version
Phantomista. Koskaan aiemmin tai tämän jälkeen laivasto ja ilmavoimat eivät ole
käyttäneet samaa päähävittäjää ennen F-35:ttä (tosin mm. rynnäkkökoneiksi on usein mahtunut sama konetyyppi, kuten A-1 Skyraider tai A-7 Corsair II).
Ilmassa Phantom käyttäytyi siivosti. Se ei ollut äärettömän
helppo lennettävä, mutta oli erittäin responsiivinen – se vastasi
ohjainkomentoihin vikkelästi, ja lentäjä tunsi koneen käytöksestä, jos oli
tekemässä jotain, mihin kone ei enää taipuisi. Ennenkaikkea moottorit
vastasivat kaasuvipuun lähes viiveettömästi - seikka, joka pelasti useammankin
kokemattoman tukialuslentäjän. Jos kone ei osunutkaan jarruvaijeriin ja lentäjä
oli sääntöjen vastaisesti jättänyt moottorit tyhjäkäynnille, Phantomin sai
parissa sekunnissa täydelle jälkipolttoteholle ja uuteen nousuun. Heikompi kone
menisi mereen. Tukialusnousussa tosin Phantomin nokka oli hidas nousemaan, ja
jos lentäjä ylikompensoi tätä vetämällä liiaksi sauvaa, nokka ampui rajusti ylös
nopeuden kasvaessa ja kone saattoi sakata. Tällöin lentäjä pystyi vielä pelastamaan
tilanteen Phantomin parhaalla ominaisuudella: raa’alla voimalla.
Sotaa Phantom sai maistaa Vietnamissa. Siellä Phantom
todella näytti kyntensä: ei ollut sellaista tehtävää, mihin kone ei olisi
taipunut. Suurikokoinen runko mahdollisti konetyypin ripeän kehittämisen ja
soveltamisen. Super Demonin juuret vaihdettavine nokkineen palautuivat
yllättävällä tavalla: periaatetta oli rajoitetusti sovellettu Phantomin
suunnittelussa. Nokkalohkot oli suhteellisen helppo vaihtaa, ja niin Phantom
näkikin runsaslukuisen sarjan päivityksiä (F-4J,N,S), erilaisia tiedustelumuunnoksia (RF-4C,E) ja
erilaisia tutkatyyppejä (F-4C,D,E). Raskas Phantom myös kykeni kantamaan sekä
suuren pommikuorman, että ilmataisteluohjuksia yhdellä kertaa – todellinen harvinaisuus
1960-luvulla. Raskaaksi torjuntahävittäjäksi suunniteltu kone kykenikin
loistavasti hävittäjäpommittajan rooliin. Siitä oli tullut ensimmäinen
monitoimimurhakulli.
Vietnamissa Phantom ei tosin päässyt näyttämään kaikkia
kykyjään. Presidentti Lyndon B. Johnson oli syntynyt kultalusikka suussaan ja
toinen perseessään. Hävittäjälentäjille annettiin määräys visuaalisesti tunnistaa
kaikki kohteet, joka teki tutkahakuisista keskipitkän kantaman ohjuksista
(AIM-7 Sparrow) käytännössä hyödyttömiä. Ihan vain tunnelman kohottamiseksi
Phantom oli suunniteltu ilman tykkiä lentäväksi ohjuslavetiksi. Tilanteen pelasti jotenkuten lämpöhakuinen AIM-9 Sidewinder
ja lopulta M61 Vulcan-tykillä varustettu F-4E. Raskas Phantom oli kuitenkin
auttamatta alakynnessä antautuessaan kaartotaisteluun kevyempien ja
ketterämpien MiGien kanssa. Silkan tehonsa turvin se tosin kykeni irtautumaan
taistelukosketuksesta suhteellisen helposti. Tappiot olivat Vietnamissa
raskaat. Laivasto menetti kaikkiaan 73 Phantomia, merijalkaväki 75 ja
ilmavoimat 445 (joista tosin vain 33 ilmataistelussa). Ilmavoittoja laivaston
Phantomit keräsivät 40, merijalkaväen 3 ja ilmavoimien 107.
Sensijaan juutalaiset eivät ampuneet itseään jalkaan, vaan näyttivät
rättipäille, että kana pissii ilman esinahkaa. Phantom korvasi Mirage III:n
iippojen päähävittäjänä 1969, ja piti ählyjä kauhun vallassa pitkin 70-lukua. Egyptin
ja Syyrian ilmapuolustus meni uusiksi ja se oli pakko rakentaa pitkälti S-125 –ohjusten
varaan. Israelin Phantomit pudottivat kaikkiaan 116 alibabaa ja Syyrian
asevoimien esikunnan. Omia tappioita tuli yhteensä 37. Iipat modernisoivat Phantomeitaan vuosien
varrella mielellään, kunnes ne korvattiin F-15I:llä 2004.
Toinen mielenkiintoinen Lähi-Idän operaattori on Iran, jolle
toimitettiin 225 Phantomia ennen maan ryhtymistä ääliöradikaaliksi. Iran on
onnistunut pitämään Phantominsa ja Tomcatinsa lentokunnossa hyvin
epämääräisillä, mutta sangen fabulööseillä manöövereillä, ja varaosia on
toimitettu sellaisista läntisen hapatuksen saastuttamista pesäkkeistä kuin
Israel ja USA.
Mielenkiintoisimman version Phantomista sen sijaan tarjoili
Britannia. Siellä konetta käyttivät niin laivasto (F-4K), kuin ilmavoimat
(F-4M), ja merkittävin eroavaisuus on voimanlähteissä. Brittien mustanaamiot
oli varustettu Rolls Royce Spey –ohivirtausmoottoreilla, jotka pukkasivat
kuivana 54 kN ja jälkipoltolla huimat 92 kN. Ero selittyy pääosin
ohivirtausmoottorin paremmalla hyötysuhteella, ja erityisesti jälkipolttoteho
on ohivirtausmoottoreilla reippaasti suoraa suihkumoottoria suurempi, sillä
jälkipoltin saa happirikasta ilmaa ohivirtauskanavasta. Ohivirtauksen vuoksi
Spey on leveämpi kuin J79, mistä johtuen sekä moottorikehdot että ilmanotot
ovat noin 20% suuremmat. Tästä johtuu myös suurempi ilmanvastus, mistä johtuen
britti-Phantomit ovat jopa hieman hitaampia suuremmasta työntövoimastaan
huolimatta.
Phantom osoitti monitoimihävittäjän kyvyt ja suunnan koko
hävittäjäkehitykselle. Konetta janosivat kaikki, joilla siihen vain oli varaa,
ja se myös näkyi: viimeinen mustanaamio rullasi ulos tehtaalta Japanissa vasta
1981. Se oli 5195:s valmistunut Phantom. Taivaan haamu lentää yhä: Phantom II
on palveluskäytössä Japanissa, Etelä-Koreassa, Turkissa ja Iranissa 60 vuotta
ensilentonsa jälkeen. Se on puolen vuosisadan rakkaustarina.
Lähteet:
Air & Space Magazine https://www.airspacemag.com/military-aviation/what-couldnt-f-4-phantom-do-180953944/
Air & Space Magazine https://www.airspacemag.com/military-aviation/what-couldnt-f-4-phantom-do-180953944/
Military
Factory https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=24
Kuvat:
www.funker530.com
www.funker530.com
Reddit
Phil Rispin
Youtube
Pinterest
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti