Miragen tarina alka Korean sodasta. Neukkulaiset MiG-15:t pieksivät YK:n hävittäjiä kuin vierasta sikaa. Kevyet nuolisiipiset MiGit suorastaan pyyhkäisivät suorasiipiset Lockheed Shooting Starit taivaalta pois, ja kyvykäs F-86 Sabrekin oli helisemässä, sillä sen tutkaohjattu ennakkolaskin, hydrauliservo-ohjattu ohjausjärjestelmä ynnä muu huipputekniikka toivat koneeseen painoa, mitä vastaan moottori ei jaksanut taistella samassa suhteessa. MiG-15 painoi 6 tonnia, Sabre taas 8.
Länsimaissa tästä saatiin aimoluokan paskahalvaus. Lentäjät janosivat aina vain lisää nopeutta, tehoa ja nousukykyä. Yhdysvalloissa näistä tarpeista kehittyi Lockheed Starfighter, raaka hävittäjä, joka oli liian raju lennettäväksi. Toinen tapa lähestyä samaa ongelmaa oli tehdä lentokoneesta mahdollisimman pieni ja kevyt, jolloin ei tarvittaisi valtaviä määriä raakaa moottoritehoa. Tämä on itseään voimistava kierre, sillä tehokas moottori on suuri ja raskas, minkä vuoksi koneeseen täytyy rakentaa suuri ja raskas siipi, jota kannattamaan tarvitaan suuri ja raskas laskuteline, ja koska suuri ja raskas moottori vie paljon polttoainetta, myös polttoainekuorman tulee olla suuri ja raskas. Kääntämällä tämä kehityskulku toisinpäin kone alkaakin keventää itseään piirustuslaudalla. Tästä kehityskulusta syntyi Yhdysvalloissa A-4 Skyhawk, taivaiden Hot Rod, ja Euroopassa NATO vaati vastaavasti keveitä ja edullisia hävittäjiä sekä rynnäkkökoneita. Näin syntyivät Britanniassa Folland Gnat,Italiassa FIAT G.91, ja Ranskassa Mirage.
Miragen tarinan
taasen saneli Ranskan hallitus. Se näki, mihin hävittäjät olivat menossa,
toiselle Machin luvulle. Neuvostoliitto kehitti sekä hävittäjiään että
suihkupommittajiaan raivokkaalla tahdilla, ja toisessa maailmansodassa
nöyryytetyn mutta lopulta voittajiin lukeutuneen Ranskan ainoa mahdollisuus oli
vastata samalla mitalla. Marcel Dassaultin käärmeen vuonna 1929 perustama yhtiö
vastasi hallituksen lohikäärmeen vuonna 1952 jättämään tarjouspyyntöön. Ranska
halusi kevyttä, ylisoonista torjuntahävittäjää, jolla neuvostopommittajien uhka
voitaisiin torjua. Dassault tuotti tässä vaiheessa Mystère-hävittäjiä Ranskan
ilmavoimille, joten uusi tuote sai tästä koneperheestä sekä deltasiivestään nimen Mystère-Delta MD 550. Se piirrettiin
alunpeerin käyttämään kahta Turbomeca Gaziboa, mutta Dassault rakensi
prototyyppiin kaksi lisenssillä tuotettua Armstrong Siddeley Viperiä. Se on
sangen pieni (kuivapaino noin 250 kiloa) ja primitiivinen, yksivaiheinen
aksiaalikompressorinen suora suihkumoottori, joka pukkasi vaatimattomat 12 kN
työntövoimaa.
MD.550 Mystère-Delta. Kuva: Dassault |
Näilläkin
piskuisilla muskeleilla MD 550 kykeni myskemään 0,95 Mach ensilentosarjallaan heinäkuussa
kukon vuonna 1955. Kun konetta hienosäädettiin, MD 550 myski 1,3 Mach
vaakalennossa. Deltasiiven ominaisuudet alkoivat tulla ilmi. Sillä saavutetaan
suuri siipipinta-ala pienellä poikkipinta-alalla. Lisäksi trans- ja ylisoonisella
alueella vastusvoimat kasvavat karkeasti ottaen siiven kärkivälin suhteessa,
joten jyrkkäkulmainen deltasiipi on hyvin edullinen rakenne
yliäänihävittäjälle. Kaiken kukkuraksi deltasiipi tarjoaa vielä suuren sisätilavuuden
ohuellakin siivellä, mikä sallii suuret polttoainesäiliöt ilmanvastuksen
kasvamatta. Mystère-Deltan siipikulma onkin traumaattinen 60 ° ja
siiven paksuus-pituussuhde 5 %. Alunperin sen sivuvakaaja oli suuri deltamallinen,
mutta se muutettiin pian pienemmäksi, kallistetuksi F-pyrstöksi. Viperit saivat
jälkipolttimet, niihin lisättiin suihkuputket ja ilmanottoja pienennettiin
ilmavirtauksen optimoimiseksi ylisoonisella alueella. Näiden muutosten jälkeen Mystère-Delta
painoi 3610 kg. Se todella oli kevythävittäjä. Muutokset olivat niin
merkittäviä, että kone ristittiin Mirage
I:ksi.
Mirage
(kangastus) I oli kuitenkin edelleen alitehoinen kevyestä massastaan
huolimatta, ja kiinteät ilmanotot rajoittivat väistämättä sen suorituskykyä.
Lisäksi koneen keveys ja pieni koko rajoittivat asekuormaa merkittävästi: se
olisi yksi ainoa ilmataisteluohjus. Siksi Dassault kaavaili jatkokehitelmäksi Gazibo-moottorista
Mirage II:ta, mutta se ei lopulta tarjonnut merkittävästi lisää kykyjä, vaan
konetta kasvatettiin rohkeasti noin 30 %. Tämä malli sai nimen Mirage III.
Mirage III. Kuva: Dassault |
Mirage III oli
enemmänkin, kuin kasvatettu Mirage I.
Koska hävittäjältä vaadittiin yhä vain enemmän huippunopeutta, Dassault
suunnitteli ilmanottoihin servo-ohjatut, säätyvät shokkiaaltokartiot (myös
tältä osin Miragen tarina käy yksiin Starfighterin kanssa). Lisäksi Mirage
III:n runko suunniteltiin uusiksi soveltaen aerodynamiikan uutta oivallusta,
poikkipinta-alasääntöä (area rule). Lähestyttäessä äänennopeutta alkaa ilman
virtausnopeus siiven yli paikoitellen ylittää äänennopeuden, sillä virtauksen
on kierrettävä siipiprofiili. Kun virtaus ylittää äänennopeuden väliaineessa,
syntyy seisova shokkiaalto, äänivalli, joka lisää virtausvastusta
merkittävästi. Nopeus, millä tämä ilmiö syntyy kussakin siivessä, tunnetaan
kriittisenä Machin lukuna. Shokkiaaltojen määrän ja voimakkuuden
hillitsemiseksi muutoksista rakenteen poikkipinta-alassa tehdään mahdollisimman
sujuvia, ja siksi Miragessa on ampiaisvyötärö. Vastaavasti siiven nuolikulma on hyvin jyrkkä,
sillä siiven yli kulkevan ilmavirran nopeutta hallitsee virtauksen
normaalikomponentti. Kallistamalla siipeä voidaan normaalikomponentin nopeutta
kasvattaa, mikä vastaavasti nostaa nopeutta, jossa siipi alkaa muodostaa shokkiaaltoja. Deltasiipi on luonnostaan
jyrkkä, joten se sopi tarkoitukseen kuin nenärähmä ovenkahvaan.
Myös voimapuoli koki nenänniiston. Piskuiset maaliohjuksiin suunnitellut nuhapumput unohdettiin, ja
moottorikehtoon upotettiin natsien murhakulli. Hermann Östrich, Saksan Raaheen
eli Ranskan miehitysalueelle Rickenbachiin karkotettu natsi oli kehittänyt
toisessa maailmansodassa BMW 003:n, toisen Kolmannen valtakunnan tuotantoon
päässeistä suihkumoottoreista. Patongit saivat strutsimiehen käsiinsä, kun
tämä oli torjunut amerikkalaisten tarjouksen, ja hapankaali asutettiin
entiselle Dornierin tehtaalle. Östrich kokosi ympärilleen noin 200 entistä
BMW:n ahdin- ja turbiiniasiantuntijaa, ja nimesi ateljeensa Atelier Technique Aéronautique Rickenbachiksi,
tuttavallisemmin ATAR.
ATAR kehitti
pitkälti BMW 003:een perustuen ATAR- moottoriperheen. Kyseessä on tosin niin
laajasti muokattu jatkokehitelmä, että voidaan puhua täysin itsenäisestä
tuotteesta. Natsi-Saksassa oli pulaa nikkelistä ja muiden korkean lämpötilan
lejeerinkien seosaineista. Siksi BMW:n turbiinikiekko oli ontoksi prässätty, ja
sen sisällä kulki jäähdytysilma. Nyt päästiin käsiksi virumista kestäviin
nikkeliseoksiin, jotka antoivat tehdä turbiininsiivistä solakammat ja
aerodynaamisesti tehokkaammat. Näin moottorin painesuhdetta saatiin nostettua.
Oikeastaan jokaista moottorin osaa kehitettiin tehokkaamaksi, ja työntövoima
kasvoi kasvamistaan. Täten syntyi välivaihe ATAR 101:n kautta Mirage III:n
sielun dynamo, ATAR 09.
ATAR 09:ssä sekä ahto-että turbiinivaiheita on lisätty samaan
moottorirunkoon. Yhdeksänvaiheinen kompressori myskee paineistettua ilmaa
liekkikehään, mistä kombustoitunut dinosaurusmehu syöksyy edelleen
kaksivaiheiseen turbiiniin. Ahtovaihe on magnesiumseoksinen lukuunottamatta
ensimmäistä vaihetta, joka on vierasesineiden varalta teräksinen. Työntövoimaa 1400-kiloinen
kerosiinikrematorio myskee 42 kN, jälkipoltolla 59 kN.
Mirage III C. |
Näillä voimilla Mirage III heitettiin taivaalle marraskuun 17. apinan
vuonna 1956. Ranskan ilmavoimat, Armée de l'Air, oli vaikuttunut. Kone lupasi nyt rajua
suorituskykyä, joten koelento-ohjelman edetessä se tilasi 10 esisarjan konetta
jo huhtikuussa kukon vuonna 1957. Kun Miragen suorituskyky ohjelman myötä vain
kasvoi, ilmavoimat vaati, että koneeseen kehitettäisiin monitoimikykyjä. Siksi
esisarjan Mirage IIIA :t ovat lähes kaksi metriä prototyyppiä pidempiä ja
niissä on edelleen suurempi siipi, sillä niihin on lisätty Cyrano Ibis-tutka,
avioniikkapaketti ja jarruvarjo. Myös ilmanottojen säätömekanismi suunniteltiin
tehokkaammaksi ja automaattiseksi. Mirage IIIA todella näytti, mihin
ranskanrauta kykeni. Lokakuussa koiran
vuonna 1958 Mirage IIIA kellotti tutkaan Mach 2,2, vaikka koneen tyhjäpaino oli
jo 5900 kg. Se oli ensimmäinen eurooppalainen lentokone, joka ylitti
kaksinkertaisen äänennopeuden vaakalennossa. Jos tämä ei riittäisi, Mirage III voi myskiä
lisäkyytiä SEPR-apuraketilla, kuten jo Mirage I kykeni.
Esisarjaa seurasi pian edelleen puolisen metriä pidempi Mirage IIIC,
sarjatuotettu täysverinen jokasään torjuntahävittäjä, johon oli lisätty mm. 30
mm DEFA-revolverikanuunat ja ohjusten laukaisukiskot. Tykit oli asennettu ilmanottojen alle, mistä
niiden ruutikaasut saattoivat syöksyä ilmanottoon ja edelleen moottoriin,
laskien polttokammion hapen osapainetta, mistä saattoi seurta liekinkuolema,
tästä johtuva paineenlasku kompressorissa ja pahimmillaan ahtimen läpilyönti.
Siksi moottorinohjausautomatiikkaan lisättiin tykkitoiminto, joka hetkellisesti
laski polttoaineen virtausta polttokammioon kun tykeillä ammuttiin, ja näin piti happitasapainon
ylistökiömetrisenä. Palveluskäyttö alkoi AdA :ssa heinäkuussa härän vuonna
1961.
Juutalainen Mirage IIICJ. Koko keula on ilmavoittomerkintöjen peitossa. Israelin CJ-mallissa ripustimien määrä oli nostettu kolmesta viiteen. |
Sotaa Mirage sai maistaa
Kuuden päivän sodassa vuohen vuonna 1967. Israel oli varautunut Syyrian ja
Egyptin MiG-19 – ja MiG-21 –hankintoihin ostamalla Ranskasta 72 Mirage IIIC:tä,
joista sodan alkuhetkellä käytössä oli 65. Ne olivat avainasemassa Israelin
yllätyshyökkäyksessä, missä Egyptin ilmavoimat romutettiin lentokentilleen.
Ilmassa iipat näyttivät suvereenisti, että kana pissii ilman esinahkaa. Miraget
raatelivat taivaalta kaikkiaan 48 alibabaa. Niistä 23 oli MIG-21:iä. Mirageja
juutalaiset tunnustavat menettäneensä yhdeksän varsinaisen sodan aikana, joista
viisi MiG-21:lle.
On toki todettava, että
iipat saivat irakilaisen loikkarin kautta käsiinsä MiG-21:n operaatio
Timantissa elokuussa hevosen vuonna 1966. Iipat tutkivat koneen huolella, sen
vahvuuden ja heikkoudet, ja kouluttivat omat lentäjänsä kohtaamaan MiG-21:n. Koneet
olivat suoritusarvoiltaan jokseenkin tasaväkisiä, mutta Miragessa oli parempi
tutka – MiG-21:n ensimmäisen iteraation tutka oli lähinnä tykin ennakkolaskimen
radioetäisyysmittari enemmän kuin varsinainen tutka. Cyranollakin oli vaikea
saada tutkalukitusta, mutta se oli kuitenkin aito ilmataistelututka. Mirage
myös kantoi yhden Matra 530-tutkaohjuksen, jonka luotettavuus oli heikko. Sama
pulma tosin vaivasi myös MiG-21:n pääasetta, K-13 (NATO-koodi AA-2 ATOLL)- infrapunaohjusta. Se oli
kopioitu AIM-9B Sidewinder, joka pystyi lukittumaan vain kohteensa
pakovirtaukseen. Mirage kantoi sen ranskalaista Matra
550 Magic- tai israelilaista Safrir- vastinetta. Ohjuksissa koneet siis olivat jokseenkin tasaväkisiä, vaikka käytännössä K-13 osoittautui toimivammaksi. Miraget johdotettiinkin pian Ranskassa kantamaan myös Sidewinderiä, Israelissa Atollia - mikä siis oli sama modifikaatio, koska ohjukset olivat identtisiä.
Sen sijaan
tykinkantamalla Miragella oli etulyöntiasema: MiG-21F-13:ssa oli yksi NR-30 –tykki,
johon oli vain 30 ammusta, kahdeksi sekunniksi eli pariin lyhyeen sarjaan.
MiG-21FL:ssä ei tykkiä ole lainkaan. Miragessa oli kaksi 30x173 mm DEFA-tykkiä,
joihin oli 125 laukausta kumpaankin, eli seitsemän sekunnin tuliannos. Miragen
tulenhallintajärjestelmä käytti sekä ohjusten että tykkien tulenhallintaan
Cyrano-tutkaa, joka kuitenkin oli muiden aikalaistensa tavoin altis
maahäiriöille, eikä liikehtimistaistelussa tahtonut saada maalia jyvälle. Siksi
laitteen valmistaja Thomson-CSF toimitti järjestelmään ohituskytkimen, ja kaksi
kytkintä, joilla asetettiin kiinteä kohdistus: yksi kytkin oli 250 metrin
kohdistus, toinen 400 metrin ja molemmat yhdessä 600 metriä. Kaikkiaan Miraget repivät taivaalta 1966-67 23
MiG-21:tä, joista 22 tykkitulella. Viidesta pudotetusta Miragesta kolme sen
sijaan ammuttiin alas K-13:lla. Iipat selvästikin käyttivät taktiikkanaan
pyrkiä brutaaliin lähinahisteluun ja taistella tykinkantamalla. Miragella myös
on pienempi siipikuormitus, joten se kykenee säilyttämään energiaansa kaarrossa
hieman paremmin.
Kenguruiden Mirage IIIO ja D. |
Suurissa korkeuksissa
MiG-21 pärjäsi suuremman tehopainosuhteensa ansiosta paremmin, eivätkä Miraget
kyenneet estämään MiGien tiedustelulentoja 18 000 metrissä sotaa
edeltävinä viikkoina. MiGien tiedustelulennot olivat noin 160 km reittejä
Israelin yllä, minkä 1,5 Machia lentävä MiG-21 taittoi kuudessa minuutissa. Miragelta
meni viisi minuuttia nousta nollasta tähän korkeuteen, jolloin nopeutta oli 1,3
Mach ja etäisyyttä taitettu 60 km. Mirage ei saanut MiGiä ohjuksen
laukaisuikkunaan. Miragen suurin nousunopeus oli 5000 metriä minuutissa, kun
MiG-21:llä se oli 7100.
Lisäksi Mirage osoitti
olevansa kova rauta: Ezza Dotanin Mirage sai K-13:n pyrstölleen, ja ohjus
räjähti koneen vatsapuolella vähän matkan päässä. Sirpleet silpoivat
moottorin, joka jaksoi vielä tuottaa voimaa sen verran, että Dotan rikkoi
lähestyvien MiG-21:en hyökkäyskuvion ja kääntyi kohtaamisen jälkeen
pystykäännöksellä karkuun. Moottori sammui tyystin syöksyssä, mutta Dotan sai
koneensa kentälle, missä siihen vaihdettiin uusi moottori, ja kaksi päivää
myöhemmin Mirage oli jälleen ilmataistelussa.
Dotanin ohjuksesta saanut Mirage III. Kuva: Osprey publishing. |
Juutalaiset liittyvät Mirage III:n historiaan toisellakin tapaa: heille kehitettiin näiden pyynnöstä rynnäkkömalli Mirage 5. Runkoa jatkettiin jälleen 30 cm, jotta kyytiin saataisiin lisää polttoainetta. Samoin tutka poistettiin, koska Lähi-idässä sää oli useimmiten kirkas eikä kone tarvinnut tutkaohjusta. Avioniikkaa siirrettiin ohjaamon takaa nyt tutkalta vapautuneeseen tilaan nokkakartioon, mikä edelleen vapautti tilaa polttoaineelle. Siipien alle lisättiin lisää ripustimia, ja apuraketin kiinnitys korvattiin kiinteällä polttoainesäiliöllä (muissa malleissa raketin tilalle voitiin asentaa irrotettava säiliö). Polttoainekuorma kasvoi yhteensä 32 % ja pommeja voitiin kuljettaa kaikkiaan 14. Samalla koneesta tuli halvempi. Israel tilasi 50 konetta huhtikuussa 1966.
Koneita ei kuitenkaan ehditty toimittaa ennen Kuuden päivän sotaa, minkä seurauksena Ranska asetti Israelin aseidenmyyntisaartoon, ja tehtaalta valuneet koneet otettiin Ranskan ilmavoimien käyttöön intendentuuritunnuksella Mirage 5F. Saarto on kuitenkin melko epämääräinen: Enrst Trost mainitsee Ranskasta lähteneen 20 Mirage III:a Lodiin, Israeliin juuri ennen sodan syttymistä. Ranskalaiset lentäjät palasivat heti aamulla seuraavalla vuorokoneella Pariisiin. Samassa yhteydessä paljastuu Ranskan politiikan muutos: jos Israel aloittaisi sodan, ei sen pitäisi kuvitella saavansa tukea Ranskalta. Varaosia koneisiin toimitettiin silti sodan jälkeenkin. Itse Mirage 5:n iipat yksinkertaisesti rakensivat itse, kutsuen sitä IAI Nesheriksi. Ei ole vahvistettua näyttöä siitä, miten iipat saivat tuotantosuunnitelmat ja piirustukset haltuunsa. Se tapahtui kuitenkin niin nopeasti ja kivuttomasti, että Ranskasta on täytynyt saada vähintään hiljainen hyväksyntä, ellei salaista apua.
Sveitsissä Sulzerin tehtaalla työskennellyt insinööri Alfred Frauenknecht oli saanut tehtäväkseen tuhota Miragen lisenssituotantoon käytetyt piirustukset, kun ne oli mikrofilmattu. Hän kuitenkin poltti jätepaperia uunissa ja salakuljetti alkuperäiset piirustukset Mossadin agenteille. Frauenknecht sai 4,5 vuoden tuomion porsaan vuonna 1971, Sveitsin suurimmassa vakoilujupakassa toisen maailmansodan jälkeen. Tarinassa on kuitenkin aukkoja: Sveitsi lisenssituotti Mirage IIIS:ää, jonka varianttia Israel operoi jo itse. Ei Mirage 5:ttä. Lisäksi Sulzer tuotti Miragen moottoreita - koneet rakensi F+W Emmen.
Lisäksi koneet hankittiin hyvin nopealla aikataululla. Nesherin prototyyppi lensi jo syyskuussa kukon vuonna 1969 ja sarjatuotantokoneita alettiin toimittaa marraskuussa 1971. Se on melko lyhyt aika kopioida yliäänihävittäjä kaikkine tuotantosuunnitelmineen, kokonpano-ohjeineen ja valmistusjigeineen. Tom Cooper väittää artikkelissaan, että Rockwellin insinööri olisi vuonna 1970 modifioidessaan Mirage III:a J79-moottorille Israelissa nähnyt Rockwellin insinöörien myös kokoonpanevan Mirage 5:ttä Israelissa, ja että Aerospatiale olisi koonnut rungot ja Reims-Cessna siivet Ranskassa sekä SABCA moottorit Belgiassa. Vahvistettua tietoa tapahtumista on lähes mahdotonta saada, mutta ainakin se on selvää, että aivan ominpäin iipat eivät asialla voineet olla, ja Ranska on läpi vuosikymmenten ollut hyvin höveli asekauppias joka mielellään myy tavaraa tiskin alta.
Mirage 5 kuitenkin myös lopulta oli suosituin Miragen vientimalli: sitä vietiin 517 konetta 11 eri maahan, vaikka Ranskassa kehitettiinkin myös kevyempi ja tutkalla varustettu monitoimimalli Mirage IIIE. Kaikenkaikkiaan Mirageja rakennettiin 1401.
Falklandilla koiran
vuonna 1982 sen sijaan Miraget ottivat kunnon turpasaunan brittien Sea Harriereilta. Syynä oli tosin oikeastaan argentiinalaisten huono
sodanvalmistelu ja tästä johtuva pitkä lentomatka. Miraget joutuivat toimimaan
lisäsäiliöilläkin aivan toimintasäteensä äärirajoilla, sillä Mirage ei ollut
ilmatankattava eikä Port Stanleyn lentokenttä ollut riittävän iso
deltasiipisille yliäänihävittäjille. Siksi Miraget joutuivat lähestymään
brittilaivastoja hitaalla nopeudella ja ilman ohjuksia, sillä ohjusten massa ja
ilmanvastus olisivat syöneet polttoainetta niin, ettei paluulento Argentiinan
mantereelle olisi onnistunut. Ilman nopeusetuaan ja ohjuksiaan Miraget eivät
mahtaneet mitään AIM-9L:llä varustetuille Sea Harriereille. Mirage III:t siksi
tyytyivätkin vain muutamaan taistelulentoon, missä yhden Miragen ampui alas Sea
Harrier ja toisen argentiinalaisten oma ilmatorjunta, kun vaurioitunut kone
yritti hätälaskua Port Stanleyyn. Miraget ampuivat muutamia Matra 530-ohjuksia
ilman tulosta, sillä alkeellinen ohjus vaati maalin aktiivista seurantaa
ohjustähtäimellä, ja Sea Harrierien vastapalloon ampumat Sidewinderit estivät
tämän.
Koneita ei kuitenkaan ehditty toimittaa ennen Kuuden päivän sotaa, minkä seurauksena Ranska asetti Israelin aseidenmyyntisaartoon, ja tehtaalta valuneet koneet otettiin Ranskan ilmavoimien käyttöön intendentuuritunnuksella Mirage 5F. Saarto on kuitenkin melko epämääräinen: Enrst Trost mainitsee Ranskasta lähteneen 20 Mirage III:a Lodiin, Israeliin juuri ennen sodan syttymistä. Ranskalaiset lentäjät palasivat heti aamulla seuraavalla vuorokoneella Pariisiin. Samassa yhteydessä paljastuu Ranskan politiikan muutos: jos Israel aloittaisi sodan, ei sen pitäisi kuvitella saavansa tukea Ranskalta. Varaosia koneisiin toimitettiin silti sodan jälkeenkin. Itse Mirage 5:n iipat yksinkertaisesti rakensivat itse, kutsuen sitä IAI Nesheriksi. Ei ole vahvistettua näyttöä siitä, miten iipat saivat tuotantosuunnitelmat ja piirustukset haltuunsa. Se tapahtui kuitenkin niin nopeasti ja kivuttomasti, että Ranskasta on täytynyt saada vähintään hiljainen hyväksyntä, ellei salaista apua.
Sveitsissä Sulzerin tehtaalla työskennellyt insinööri Alfred Frauenknecht oli saanut tehtäväkseen tuhota Miragen lisenssituotantoon käytetyt piirustukset, kun ne oli mikrofilmattu. Hän kuitenkin poltti jätepaperia uunissa ja salakuljetti alkuperäiset piirustukset Mossadin agenteille. Frauenknecht sai 4,5 vuoden tuomion porsaan vuonna 1971, Sveitsin suurimmassa vakoilujupakassa toisen maailmansodan jälkeen. Tarinassa on kuitenkin aukkoja: Sveitsi lisenssituotti Mirage IIIS:ää, jonka varianttia Israel operoi jo itse. Ei Mirage 5:ttä. Lisäksi Sulzer tuotti Miragen moottoreita - koneet rakensi F+W Emmen.
Lisäksi koneet hankittiin hyvin nopealla aikataululla. Nesherin prototyyppi lensi jo syyskuussa kukon vuonna 1969 ja sarjatuotantokoneita alettiin toimittaa marraskuussa 1971. Se on melko lyhyt aika kopioida yliäänihävittäjä kaikkine tuotantosuunnitelmineen, kokonpano-ohjeineen ja valmistusjigeineen. Tom Cooper väittää artikkelissaan, että Rockwellin insinööri olisi vuonna 1970 modifioidessaan Mirage III:a J79-moottorille Israelissa nähnyt Rockwellin insinöörien myös kokoonpanevan Mirage 5:ttä Israelissa, ja että Aerospatiale olisi koonnut rungot ja Reims-Cessna siivet Ranskassa sekä SABCA moottorit Belgiassa. Vahvistettua tietoa tapahtumista on lähes mahdotonta saada, mutta ainakin se on selvää, että aivan ominpäin iipat eivät asialla voineet olla, ja Ranska on läpi vuosikymmenten ollut hyvin höveli asekauppias joka mielellään myy tavaraa tiskin alta.
Mirage 5 kuitenkin myös lopulta oli suosituin Miragen vientimalli: sitä vietiin 517 konetta 11 eri maahan, vaikka Ranskassa kehitettiinkin myös kevyempi ja tutkalla varustettu monitoimimalli Mirage IIIE. Kaikenkaikkiaan Mirageja rakennettiin 1401.
Mirage 5:n pommikuorma on vakuuttava. Kuva: Dassault |
Argentiinalainen IAI Dagger eli Nesher eli Mirage 5. |
Mirage 5:t taas
noudattivat omaa rooliaan, ja pommittivat suurempien säiliöidensä turvin brittien
laivoja. Tärkeimmän työn tekivät Skyhawkit ja maasta ja Super Etendardeista
laukaistut Exocetit, mutta Mirage 5:t vaurioittivat pahasti rautapommeilla hävittäjä
HMS Antrimia ja Rothesay-luokan fregatti HMS Plymouthia, sekä Skyhawkien kanssa upottivat tyypin 21
fregatti HMS Ardentin. Miragejen ja argentiinalaisten saavutuksia alleviivaa
se, että ilmavoimat ei ollut saanut koulutusta matalahyökkäyksiin laivoja
vastaan, ja lentäjät tuppasivat pudottamaan pomminsa liian matalalta, jolloin
niiden sytyttimet eivät ehtineet virittyä. Näissä oloissa Sea Harrierit olivat
ilmataistelussa aivan ylivoimaisia, ja pudottivatkin 11 Mirage 5:ttä ja yhden
Mirage III:n, mutta argentiinalaisten aktiivisesta laivantorjuntalentämisestä
ja suuresta määrästä osumia ja upotuksia paljastuu armotta, ettei briteillä
ollut ehdotonta ilmaherruutta. Vastaavasti harjoitustaistelussa sekä sotaa
ennen Ranskan, ja sen jälkeen Australian Mirage kolmosten kanssa Sea Harrierit
ottivat järjestään lukua. Nopeus- ja korkusedut sanelivat tilanteen armotta Sea
Harrierin kanssa samoja aseita kantavan Miragen puolelle.
Myös versiohistoria räjähti käsiin, sillä Mirage vitosta modifioitiin ahkerasti eri maissa: jotkut tyytyivät vain palauttamaan Mirage III:n ilmataistelukykyä modernisoimalla Mirage 5:n avioniikkaa, toiset taas kehittivät kokonaan uusia versioita, kuten iipat Nesherin (joka poikkesi Mirage 5:stä sillä, että se oli varustettu israelilaisella avioniikalla ja kantoi säännöllisesti ilmataisteluohjuksia. Ne myös keräsivät vuosikymmenten mittaan yli sata ilmavoittoa) ja sen jatkokehitelmä Kfifin, jossa ATAR 09 oli korvattu General Electric J79:llä, joka myski 79 kN jälkipoltolla ja lisäksi oli juutalaisten päähävittäjä F-4 Phantomin moottori. Lisäksi eri operaattorit asensivat Mirageihinsa kiinteitä canardeja.
Myös versiohistoria räjähti käsiin, sillä Mirage vitosta modifioitiin ahkerasti eri maissa: jotkut tyytyivät vain palauttamaan Mirage III:n ilmataistelukykyä modernisoimalla Mirage 5:n avioniikkaa, toiset taas kehittivät kokonaan uusia versioita, kuten iipat Nesherin (joka poikkesi Mirage 5:stä sillä, että se oli varustettu israelilaisella avioniikalla ja kantoi säännöllisesti ilmataisteluohjuksia. Ne myös keräsivät vuosikymmenten mittaan yli sata ilmavoittoa) ja sen jatkokehitelmä Kfifin, jossa ATAR 09 oli korvattu General Electric J79:llä, joka myski 79 kN jälkipoltolla ja lisäksi oli juutalaisten päähävittäjä F-4 Phantomin moottori. Lisäksi eri operaattorit asensivat Mirageihinsa kiinteitä canardeja.
IAI Kfir. |
Apartheid-maa kehitti
edelleen Kfirin pohjalta Atlas Cheetahin, jotka päivitettiin Mirage III:n
rungoista. Näissä koneissa on mm. HUD, HOTAS, ynnä muita nykyajan hapatuksia.
Tämä selittyy pitkälti sillä, että Cheetah-ohjelma vietiin tuotantoon tiikerin
vuonna 1986. Sillä välin Ranskassa Mirage 5:een tungettiin ATAR 09K-50, jolla
saatiin 50 kN kuivana ja 70 kN jälkipoltolla, ja joka muutenkin oli aidosti
monitoimihävittäjä, ja varustettu mm. Cyrano IV-tutkalla. Näin korjattiin Mirage
III:a vaivannut tehopainosuhde, kuten Israelissa J79:llä. Tämä variantti tunnettiin nimellä Mirage 50. Kaiken kukkuraksi Ranska kehitti Miragesta
vielä kaksimoottorisen pommikoneen, Mirage IV:n.
Tässä vaiheessa tosin
1970-luku oli jo pitkällä, ja Mirage III alkoi vanheta käsiin. Uudemmat,
raskaammat ja kyvykkäämmät monitoimihävittäjät valtasivat sen sotilaallisen
lokeron. Ranskassa kehitettiinkin siksi jo 70-luvun alussa Mirage F1, joka ei
ole teknistä sukua Mirage III:lle, mutta sen sijaan 1980-luvun versio Mirage
2000 tavallaan on. Siinä on kaikki Mirage III:n perusratkaisut, mutta kone on
jo kokonaan eri.
Mirage III todella oli
aito läntinen vastine Neuvostoliiton pommikoneiden uhkaan, ja vähintään
tasaväkinen vastustaja pelätylle MiG-21:lle. Sen urasta ja variaatiomäärästä
tuli nälkävuoden mittaisia, ja se on yhä ainakin Pakistanin ilmavoimien käytössä. Yhtä
monipuolista ja kirkasta uraa ei sen amerikkalainen serkku Lockheed Starfighter
koskaan nähnyt, tosin kahdesta syystä: sitä käytettiin suunnittelijoiden tahdon
vastaisesti rynnäkkökoneena, eikä se myöskään saanut juuri tilaisuutta. F-104
näki vain jonkinlaista pikkusotaa Pakistanissa ja lyhyesti Vietnamissa, kun
taas Mirage III nakattiin suoraan lihamyllyyn kamppailemaan taivaan, meren ja
maan herruudesta. Osin kyvykkäiden käyttäjien, osin Miragen hyvän
suunnittelulaadun vuoksi se lunasti paikkansa suihkuajan menestyneimpien
hävittäjien joukossa, ja erityisesti osoitti mihin kevythävittäjä kykeni:
maltillisen tyhjäpainon, tehokkaan moottorin ja suuren deltasiiven varaan
rakentui sotarauta, joka oli kevyt kuin höyhen, mutta pisti kuin herhiläinen.
Mirage III oli keijujen kengissä.
Mirage III oli keijujen kengissä.
Kuva: Flight Inspiration |
Lähteet:
https://www.dassault-aviation.com/en/passion/aircraft/military-dassault-aircraft/mirage-iii/
https://www.dassault-aviation.com/en/passion/aircraft/military-dassault-aircraft/mirage-iii/
Shlomo Aloni: Mirage III vs. MiG-21 - Six-Day War 1967. Osprey Publishing, 2010. Luettu: https://issuu.com/cmjw24/docs/od028_mirage_iii_vs_mig-21
Ernst Trost: Daavid ja Goljat – Israelin taistelu 1967.
Gummerus, 1967.
https://www.bbc.com/news/magazine-17256975
https://www.jta.org/1969/09/29/archive/israelis-have-no-comment-on-report-that-stolen-mirage-iii-plans-were-bought
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1991-01-17-mn-489-story.html
https://theaviationgeekclub.com/the-true-story-behind-israeli-nesher-fighter-the-mirage-5-built-by-rockwell-and-not-by-iai/
https://acesflyinghigh.wordpress.com/2017/07/29/swiss-air-force-centre-dassault-mirage-iiis-the-swiss-supersonic-age/
Kuvat: Wikipedia, ellei muuta mainittu.https://www.jta.org/1969/09/29/archive/israelis-have-no-comment-on-report-that-stolen-mirage-iii-plans-were-bought
https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1991-01-17-mn-489-story.html
https://theaviationgeekclub.com/the-true-story-behind-israeli-nesher-fighter-the-mirage-5-built-by-rockwell-and-not-by-iai/
https://acesflyinghigh.wordpress.com/2017/07/29/swiss-air-force-centre-dassault-mirage-iiis-the-swiss-supersonic-age/
Otsikkokuva: Anne Pajulahti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti