Strateginen pommitus - I osa.
Kasarmien suuret miehistötehtaat syöltivät liukuhihnaltaan leijonia aasien johtamalle liukuhihnalle, missä suurten tehtaiden syöltämä rauta ja ruuti repivät nämä ahmaisiin suihinsa. Tämän suuren verisen teatterin yläpermannolla käytiin toisenlainen näytelmä, kun ilmaa keveämmät jättiläiset, Zeppelinit, toivat sodankäynnin mutaisista taisteluhaudoista keskelle Lontoon hienoimpia seurapiirejä.
Zeppelinit,
taivaiden kuningattaret steampunkin aikakirjoissa, olivat kirjaimellisesti sitä
miksi niitä kutsuttiin. Kuten merellä kulkeva laiva, jonka omamassa on tuhansia
tonneja, laiva kelluu väliaineessa syrjäyttämällä vielä useampia tuhansia tonneja
vettä. Samalla lailla Zeppelinit syrjäyttivät valtavia määriä ilmaa, jonka
tilalle se tarjosi alkuaineista keveintä: vetyä.
Vety on yksinkertaisin mahdollinen atomi: siinä on protonia kiertävä elektroni. Sen atomimassa on 1,007. Sitä parempi noste voitaisiin saada teoriassakin vain tyhjiöllä. Vetyä seuraava alkuaine on helium, erittäin kevyt kaasu sekin. Tosin sen atomissa on jo neljä raskasta hiukkasta, eli kaksi protonia ja neutronia, ja elektronipilven alimmalla orbitaalilla täysi oktetti, kaksi eletronia. Siksi sen atomimassa on 4,002, neljä kertaa vetyä massiivisempi. Vety tosin elektronipilvensä epäoktetin, eli tyhjän elektroniaukon vuoksi reagoi melkein minkä tahansa ylimääräisen elektronin kanssa, minkä se vain saa käsiinsä. Siksi vety esiintyy lähes poikkeuksetta kaksiatomisena molekyylinä H2, eli molekyylien välinen massaero on vain kaksinkertainen.
Vety on yksinkertaisin mahdollinen atomi: siinä on protonia kiertävä elektroni. Sen atomimassa on 1,007. Sitä parempi noste voitaisiin saada teoriassakin vain tyhjiöllä. Vetyä seuraava alkuaine on helium, erittäin kevyt kaasu sekin. Tosin sen atomissa on jo neljä raskasta hiukkasta, eli kaksi protonia ja neutronia, ja elektronipilven alimmalla orbitaalilla täysi oktetti, kaksi eletronia. Siksi sen atomimassa on 4,002, neljä kertaa vetyä massiivisempi. Vety tosin elektronipilvensä epäoktetin, eli tyhjän elektroniaukon vuoksi reagoi melkein minkä tahansa ylimääräisen elektronin kanssa, minkä se vain saa käsiinsä. Siksi vety esiintyy lähes poikkeuksetta kaksiatomisena molekyylinä H2, eli molekyylien välinen massaero on vain kaksinkertainen.
Varsinaisesti
tiheyksissä kaasujen keskinäinen ero on pienempi, joten heliumilla saadaan noin
88 % siitä nosteesta, mikä saadaan vedyllä. Heliumia on kuitenkin vaikeaa
hankkia: sitä saadaan maakaasusta, minne sitä on alfahajoamisen seurauksen
kertynyt muun kaasun sekaan maaperästä. Kaikki maapallon helium on peräisin
atomien hajoamisesta: tähtipölystä ei ole jäljellä enää mitään. Vetyä sensijaan
on suhteellisen helppoa valmistaa elektrolyyttisesti vedestä tai
höyryreformoimalla hiilivedyistä, joten saksalaisten zeppelinit oli täytetty vedyllä.
Koska vety on niin piskuinen molekyyli, on erittäin vaikea luoda rakennetta,
joka olisi riittävän tiheää voidakseen estää sen liikettä. Saksalaiset keksivät
keinon yllättävästä, mutta eivät niin yllättävästä paikasta: makkarankuoresta.
Silloin kun saksalaiset eivät ole tunnettuja hapankaalista, kaljanjuonnista, juomalauluista, autobahneista, polvihousuista, siipirikoista risteistä tai kansanmurhamersuista, kyseessä on luonnollisesti makkara. Luonnonsuoleen, puhdistettuun ja prosessoituun lehmänsuoleen tehty kunnon lihaisa jööti.
Silloin kun saksalaiset eivät ole tunnettuja hapankaalista, kaljanjuonnista, juomalauluista, autobahneista, polvihousuista, siipirikoista risteistä tai kansanmurhamersuista, kyseessä on luonnollisesti makkara. Luonnonsuoleen, puhdistettuun ja prosessoituun lehmänsuoleen tehty kunnon lihaisa jööti.
Naudan umpisuolesta tehtyä kalvoa. Kuva: National Geographic |
Kukaan ei oikein
tiedä, miksi saksalaiset pumppasivat lehmän suolen täyteen vetyä tai
teurastivatko he lehmän ennen sitä, mutta he havaitsivat sen myös pitävän
vetykaasun sisällään. Saksassa myös havaittiin, miten lehmänsuolista voitiin
tehdä valtavia säkkejä. Niitä ei nimittäin voitu ommella, sillä kelmu oli
siihen liian ohutta ja kaasu olisi paennut neulanrei’istä, saati liimata, sillä
liima ei olisi pidellyt vetyä. Suolet leikattiin ja venytettiin märkinä auki,
asetettiin limittäin ja jätettiin kuivumaan. Haihtuva kosteus sai kelmut
amalgoitumaan yhteen. Yhtä Zeppeliniä varten käytettiin 250 000 lehmän
suolet. Niiden prioriteetti Lontoon kurittamista varten oli niin korkealla,
että Saksassa makkaranteko luonnonsuoleen oli sota-aikana ajoittain tyystin
kiellettyä.
Peter Strasser oli julma teutoni. Kuva: Wikipedia |
Saksalaiset
päättivät tuoda kokonaan uuden rintaman syvälle vihollisen ytimeen. Stategisen
pommituksen käsite alkoi muotutua. Sitä ehdotti ensimmäisenä Saksan laivaston
esikuntapäällikkö Paul Behncke, jota
tuki suuramiraali Alfred von Tirpitz.
Tirpitzin mukaan ”menestystä ei mitata
vain viholliselle aiheutetussa vahingossa, vaan myös kyvyssä nakertaa
vihollisen päättäväisyyttä käydä sotaa”. Parhaiten Zeppelinien käyttö
strategiseen pommitukseen henkilöitynee kuitenkin kapteeni Peter Strasseriin, jonka julma teutoninen olemus ja vielä
teutonisemmat kommentit kuvaavat uuden sodankäyntitavan julmaa luonnetta: ”He sanovat meitä
vauvantappajiksi...nykyaikaisessa sodassa ei ole siviilejä. Tämä on totaalista
sotaa.”
Totaalinen sota
ei ole ajatuksena varsinaisesti ennennäkemätön, mutta Strasser lienee
ensimmäinen, joka on kuvannut sitä näillä sanoilla. Von Tirpitz taas lienee
ensimmäinen, joka on kuvannut strategisen pommituksen tarkoituksen: herättää
kauhua vihollisessa ja saada tämä luopumaan sodankäynnistä. Molempien herrojen
ajatukset tähtäävät samaan tulokseen ja motiiviin, mutta ovat ristiriitaisia:
juuri totaalisessa sodassa myös
vihollinen ajautuu väistämättä Carl von
Clausewitzin lohikäärmeen vuonna 1832 kuvaamaan absoluuttiseen sodankäyntiin, missä kansakunnan ainoa tehtävä on
käydä sotaa eikä siinä tunneta rajoitteita (Clausewitzin absoluuttinen sota on oikeastaan teoreettinen käsite: se on tilanne, mikä ei voi mennä enää enemmän sodaksi. Siinä kaikki on sotaa.). Siksi strateginen pommitus johti jo
I maailmansodassa sekä voimakkaisiin vastatoimiin, että herätti syvää vihaa
pommittajaa kohtaan. Totaalisen sodan
käyminen johti siis siihen, että vastapuoli alkoi käydä absoluuttista sotaa, sen kansan taistelutahto lujittui ja yhä
enemmän teollisia resursseja ohjattiin sodankäyntiin.
Zeppelinit herättivät ansaittua kauhua. Hyökkäysten alkaessa jäniksen vuonna 1915 ei niiden torjuntaan ollut mitään keinoa. Ilmatorjuntatykkien kehitys oli lapsenkengissään, ja hävittäjillä oli vaikeuksia päästä Zeppelinien lentokorkeuteen, toisinaan yli 3000 metriin. BE2- hävittäjällä kesti yli 50 minuuttia kerätä 3000 metriä. Pilvien valtakunnasta oli vaikea nähdä pilvipeiton alaiseen maahan, joten Zeppelinistä laskettiin vaijerin varassa tähystysgondoli, josta tähystäjä tarkkaili maastoa ja karttaa, ja lähetti havainnot ohjaamoon.
Laivasto toi keveitä it-tykkejään Lontooseen, mutta öisin tummaksi maalattuja Zeppelinejä oli vaikea havaita tummaa taivasta vasten. Zeppelinien moottorit ja ennenkaikkea potkurit pitivät hyvin muhkeaa, matalaa murinaa, joka osaltaan herätti kauhua ilmalaivojen roikkuessa Lontoon yllä, mutta joka myös kuului kauas, sillä pitkät mekaaniset aallot vaimenevat lyhyitä hitaammin. Britannian rannikolle rakennettiin siksi äänipeilejä, eräänlaisia akustisia tutkia, joilla Zeppelinien liikettä yritettiin seurata. Työ osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä ilmatorjunnassa ei tunnettu herätesytyttimiä, ja mikäli tykki todella jaksoi kantaa Zeppelinin lentokorkeuteen, ammus vain kulki sen läpi aiheuttamatta juuri vahinkoa.
Zeppelin. Kuva: National Geographic. |
Zeppelinit herättivät ansaittua kauhua. Hyökkäysten alkaessa jäniksen vuonna 1915 ei niiden torjuntaan ollut mitään keinoa. Ilmatorjuntatykkien kehitys oli lapsenkengissään, ja hävittäjillä oli vaikeuksia päästä Zeppelinien lentokorkeuteen, toisinaan yli 3000 metriin. BE2- hävittäjällä kesti yli 50 minuuttia kerätä 3000 metriä. Pilvien valtakunnasta oli vaikea nähdä pilvipeiton alaiseen maahan, joten Zeppelinistä laskettiin vaijerin varassa tähystysgondoli, josta tähystäjä tarkkaili maastoa ja karttaa, ja lähetti havainnot ohjaamoon.
Laivasto toi keveitä it-tykkejään Lontooseen, mutta öisin tummaksi maalattuja Zeppelinejä oli vaikea havaita tummaa taivasta vasten. Zeppelinien moottorit ja ennenkaikkea potkurit pitivät hyvin muhkeaa, matalaa murinaa, joka osaltaan herätti kauhua ilmalaivojen roikkuessa Lontoon yllä, mutta joka myös kuului kauas, sillä pitkät mekaaniset aallot vaimenevat lyhyitä hitaammin. Britannian rannikolle rakennettiin siksi äänipeilejä, eräänlaisia akustisia tutkia, joilla Zeppelinien liikettä yritettiin seurata. Työ osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä ilmatorjunnassa ei tunnettu herätesytyttimiä, ja mikäli tykki todella jaksoi kantaa Zeppelinin lentokorkeuteen, ammus vain kulki sen läpi aiheuttamatta juuri vahinkoa.
Hävittäjät olivat
saman ongelman edessä. Ne saattoivat syytää Zeppeliiniin ammusrummun toisensa
jälkeen vailla juuri mitään vaikutusta. Kaasua vain vuosi hitaasti ulos, mutta
Zeppelinit joutuivat muutenkin päästämään vetyä ulos lentokorkeuden
tasaamiseksi, sillä ne menettivät massaa polttoaineen, torjunta-aseiden ammusten
ja ennenkaikkea pommien vähetessä. Lisäksi niiden koko oli gargantuaaninen:
pituus yli 160 metriä, leveyttä yli 18 metriä ja kaasutilavuus yli 32 000 kuutiometriä.
Ne ihan kirjaimellisesti olivat lentäviä laivoja.
R-luokan Zeppelin. Kuva: Wikipedia |
Vetykaasu siis
piti sytyttää. Insinööri James Buckingham
kehittikin tätä varten Mark VIIB-sytytysluodin, joka on keltaisella fosforilla
P4 täytetty ontto teräsluoti. Luodissa on täyttöaukko, joka on
suljettu ohuella kuparitulpalla. Luodin kiihtyessä piipussa lämpö ja kitka
kuluttavat kuparitulpan pois, jolloin fosfori pääsee kosketuksiin ilman kanssa
ja syttyy itsestään. Pyörivän luodin keskipakoilmiö heittää palavaa fosforia
tangentin suuntaan, joten se on tehokas kaasun sytytin.
Buckingham-luoti oli kuitenkin pettymys. Niitä saatettiin syytää lipastolkulla Zeppeliniin, kuten kokovaippaluotejakin, ja seurauksena oli vain samoja pieniä reikiä. Juuri vetykaasun hitaan virtaamisen vuoksi ei syttymiskelpoista vety-happiseosta päässyt syntymään ennenkuin luoti oli sytytysmassoineen jo ohittanut koko aluksen. Vety piti siis saada sekoittumaan.
Tätä varten Britanniassa kehitettiin kaksikin eri räjähtävää luotityyppiä. Niistä ensimmäisenä palvelukseen tuli Brock-luoti, jonka kärki oli täytetty kaliumkloraatilla KClO3, jonka sytytysmassana oli kaliumkloraatin ja elohopeasulfosyanidin Hg(SCN)2 seos.
Buckingham-luoti oli kuitenkin pettymys. Niitä saatettiin syytää lipastolkulla Zeppeliniin, kuten kokovaippaluotejakin, ja seurauksena oli vain samoja pieniä reikiä. Juuri vetykaasun hitaan virtaamisen vuoksi ei syttymiskelpoista vety-happiseosta päässyt syntymään ennenkuin luoti oli sytytysmassoineen jo ohittanut koko aluksen. Vety piti siis saada sekoittumaan.
Tätä varten Britanniassa kehitettiin kaksikin eri räjähtävää luotityyppiä. Niistä ensimmäisenä palvelukseen tuli Brock-luoti, jonka kärki oli täytetty kaliumkloraatilla KClO3, jonka sytytysmassana oli kaliumkloraatin ja elohopeasulfosyanidin Hg(SCN)2 seos.
Pomeroy-luoti
taas oli täytetty nitroglyseriinillä C3H5(NO3)3,
joka perässä oli lyijykuula. Luodin hidastuessa osuttuaan Zeppeliiniin, kuula
jatkoi liikemäärällään eteenpäin ja puristi nitroglyseriiniä kunnes paine
räjäytti sen. Vuorottelemalla Buckingham –luoteja ja Brock- tai Pomeroy-luoteja
voitiin Zeppelinin runkoon ampua
räjäytysluodeilla tarpeeksi isoja reikiä
että niissä sekoittuvat ilma ja vety syttyivät sytytysluodista. Näin mahtavat
Zeppeliinit saatiin sytytettyä vielä mahtavammaksi kuloksi, ja taivaalla
roikkuvat jättiläiset romahtivat gargantuaanisina soihtuina takaisin maaemon
syleilyyn. Strategisen pommituksen
ensimmäinen aalto katosi Euroopan taivaiden yltä. Se kuitenkin jatkui yhä
tipotellen, ja siirtyi Gotha-pommikoneiden varaan jo kesällä 1917.
Brock-patruuna ja kaksi eri Pomeroy-patruunaa, Mark I & II. Jälkimmäisessä on metallikuula, joka puristaa nitroglyseriiniä. Kuvasta näkyy hyvin, miksi britit kutsuivat omaa nitroselluloosaruutiaan kordiitiksi. Se on puristettu spagettimaisiksi langoiksi, englanniksi cord. Kuva: British Military Small Arms Ammo |
Gothat olivat
briteille vielä suurempi järkytys kuin Zeppelinit. Raskaat pommikoneet
kantoivat 500 kg pommikuorman, ja ensimmäinen isku Lontooseen 13. kesäkuuta
käärmeen vuonna 1917 vei 162 sielua helvettiin ja 432 lasarettiin. Hävittäjät
eivät päässeet torjumaan Gothia, sillä niillä kesti edelleen tavattoman kauan
kerätä korkeutta. Niiden päästyä Gothan 5000 metriä kolkuttelevaan
lentokorkeuteen olivat pommikoneet jo aikaa sitten kadonneet. Yksikään 92
perään lähetetystä hävittäjästä ei tavoittanut niitä. 7. heinäkuuta hävittäjät
onnistuivat ampumaan 22 pommittajasta yhden alas, mutta pommikoneiden ampujat
pudottivat kaksi hävittäjää. Vasta
ketterä Sopwith Camel, jossa oli potkurinlapojen välistä ampuvat synkronoitut
konekiväärit, pystyi torjumaan niitä tehokkaasti. Gothat joutuivat heinäkuusta 1918 eteenpäin
hiipimään Lontoon ylle öisin, missä sielläkin Sopwithit vaativat julmaa satoa.
Strasser taas paloi Zeppelininsä mukana elokuun viidentenä, viimeisessä
ilmalaivahyökkäyksessä Lontooseen.
Britannia
itsekään ei jäänyt strategisessa pommituksessa vastaanottajan asemaan. Laivaston
ilmavoimat RNAS pommitti Konstantinopolia jo 1915. Pääministeri David Lloyd George julisti hevosen
vuonna 1918 maksavansa saksalaisille samalla mitalla. Vastaperustettu Royal Air
Force perusti strategisen lennoston, Independent Air Forcen, joka operoi mm.
raskailla Handley-PageO/400-pommittajilla, jotka kykenivät kantamaan 900 kilon
pommilastin Ranskasta Saksan kaupunkeihin.
Gotha G.V. Kuva: Ares |
Kaikkiaan
Britannia pommitti Saksaa 660 tonnilla pommeja, noin kaksinkertaisella määrällä
siitä millä Saksa pommitti Britanniaa. Britannia ja Ranska ovat aina pyrkineet
pimittämään omien pommitustensa tuloksia, sillä Saksan Lontoon pommitus oli
niin hyvä propagandavaltti. Jälki oli kuitenkin yhtä raakaa: Karlsruhen pommitus
kesäkuussa 1916 vaati 168 sielua, joista suurin osa lapsia yhden pommin osuttua
sirkustelttaan. Freiburgin pommitus huhtikuussa 1917 taas oli kosto
sairaaalalaiva HMHS Asturiasin
torpedoinnista; pommien mukana pudotettiin lentolehtisiä, joissa tämä
kerrottiin avoimesti. Tämä oli ensimmäinen varmennettu kostopommitus. Trier
taas oli ensimmäinen kaupunki, jota kohtasi ympärivuorokautinen pommitus.
Ensimmäinen maailmansota
päättyi 11.11.1918 klo 11. Se oli
vaatinut 20 miljoonaa sielua. Niistä Zeppeliinit vaativat 557 ja Gothat 835,
Ranskan ja Britannian pommitus Saksassa 768.
Se oli vasta alkunäytös suuressa väkivaltanäytelmässä, joka esitettäisiin ihmisen vuosisadan edetessä. Strasserin, von Tirpitzin, Behncken ja Georgen teorioita siteerasi muutamia vuosia myöhemmin Giulio Douhet, joka kehitti douhetismina tunnetun sotateoreettisen käsitteen, jossa vihollisen siviiliväestön moraalia ei vain nakerrettaisi vaan se muserrettaisiin kokonaan massiivisilla terroripommituksilla, jotka hävittäisivät kokonaisia kaupunkeja. Pommikoneet kasvoivat yhä gargantuaanisemmiksi, ja pommit vielä gargantuaanisemmiksi. Strategisesta pommituksesta tuli massiivista terroripommitusta, missä ensin kymmenet, sitten sadattuhannet, lopulta miljoonat hukkuivat liekkien valtamereen.
The Moonlight Renegade. Kuva: https://www.oldgloryprints.com/Moonlight%20Renegade.htm |
Se oli vasta alkunäytös suuressa väkivaltanäytelmässä, joka esitettäisiin ihmisen vuosisadan edetessä. Strasserin, von Tirpitzin, Behncken ja Georgen teorioita siteerasi muutamia vuosia myöhemmin Giulio Douhet, joka kehitti douhetismina tunnetun sotateoreettisen käsitteen, jossa vihollisen siviiliväestön moraalia ei vain nakerrettaisi vaan se muserrettaisiin kokonaan massiivisilla terroripommituksilla, jotka hävittäisivät kokonaisia kaupunkeja. Pommikoneet kasvoivat yhä gargantuaanisemmiksi, ja pommit vielä gargantuaanisemmiksi. Strategisesta pommituksesta tuli massiivista terroripommitusta, missä ensin kymmenet, sitten sadattuhannet, lopulta miljoonat hukkuivat liekkien valtamereen.
London’s Zeppelin Attacks, National Geographic, 2014.
Caesars Entertainment Announces Multi-Year Multi-Year
VastaaPoistaCaesars 경산 출장마사지 Entertainment has announced the multi-year multi-year acquisition of 밀양 출장샵 Hollywood Casino 청주 출장샵 Pittsburgh 춘천 출장마사지 in 평택 출장마사지 a deal that includes Sep 1, 2021