Ennen toista maailmansotaa panssariaseessa eli
karkeasti ottaen jako keveisiin tiedusteluvaunuihin, keskiraskaisiin vaunuihin
eli panssariyhtymien pääkalustoon ja raskaisiin läpimurtovaunuihin. Briteillä
jako taas perustui (keveiden tiedusteluvaunujen lisäksi) jalkaväen
tukivaunuihin (Matilda mk. II) ja risteilijävaunuihin (Cruiser, Crusader),
joiden tehtävä oli korvata ratsuväki strategisessa merkityksessä ja kahakoida
toisia panssarivaunuja vastaan. Jakoa sekoitti vielä sekin, että saksalaiset
jakoivat keskiraskaat vaununsa kahtia, eli panssaritaistelua (Panzer III) ja
jalkaväen tulitukea (Panzer IV) ajatellen. Soppa oli sekava, kun mukaan
otettiin vielä tornittomat rynnäkkötykit ja usein tornittomat
panssarintorjuntavaunut, joilla taas ei välttämättä ollut panssarisuojaa kuin
nimeksi ja osaa voitaisiinkin kutsua lähinnä moottorilavettitykeiksi.
Toinen maailmanpalo kiihkeine
kehityspolkuineen mullisti koko ajattelun. Vaunurunkojen ja moottorien kasvu,
sekä soveltuvien pääaseiden kehittyminen yhdessä taktillisen ajattelun
murroksen kanssa avasi uuden mahdollisuuden: suurimman osan, ellei jopa kaikki,
näistä rooleista voisi toteuttaa yhdellä vaunumallilla. Ajatus syntyi
puolivahingossa vaunujen kehittyessä hurjaa tahtia (Saksassa, missä Panzer V
Panther oikeastaan täytti nämä roolit) tai puoliksi tarkoituksella
(Britanniassa, missä Centurion suunniteltiin ”universaaliksi panssarivaunuksi”,
korvaamaan aiemman jaottelun risteilijä- ja jalkaväkivaunuihin).
Centurion osoittautui suureksi menestykseksi,
mikä pakotti Neuvostoliiton vastaamaan siihen. T-34:n seuraajan kehitys oli
alkanut jo maailmansodan vielä riehuessa, mutta T-44 ei oikein vakuuttanut: se
ei tarjonnut merkittävää suorituskykyetua alamuunnokseen T-34/85 nähden, eikä
tuotantoa siksi haluttu keskeyttää uuteen tyyppiin siirtymistä varten (tosin
vaunuja rakennettiin lopulta 1800 kappaletta). Sensijaan T-44:n ainakin
henkisen sukupuun annettiin itää suuremmaksi vaunuksi suuremmalle pääaseelle,
ja syntyi 100 mm kanuunalla varustettu T-54/55-perhe. Lännessä tähän vastattiin
1950-luvun puolivälissä korvaamalla Centurionin 84 mm ja amerikkalaisen M48
Pattonin 90 mm pääaseet uudella luomuksella: Royal Ordnancen rihlatulla 105 mm
L7-panssarikanuunalla, josta tuli NATO:n standardipääase 30 vuodeksi. Sen
suorituskyky riitti T-54/55-perheen keulan läpäisyyn. Viimeistään tässä
vaiheessa taistelupanssarivaunu, Main Battle Tank, oli syntynyt.
Raskaan panssarivaunun tarina alkoi samalla
olla ohi, vaikka täysin kuollut sekään ei ollut. Kylmän sodan alussa
Neuvostoliitto jatkoi sotaa edeltävien (KV-sarja) ja sen aikaisten (JS-sarja)
raskaiden mallien perheensä kehittämistä, ja piti raskaat, rihlatulla 122 mm
pääaseella varustetut vaunut palveluksessa ainakin 1960-luvulle saakka. Tätä
uhkaa vastaan USA kehitti M103:n ja Britannia Conquerorin, molemmat aseistettu
120 mm rihlatulla pääaseella. Modernilla alikaliiperisella
APDS-ampumatarvikkeella 105 mm L7 lähestyi ja jopa ylitti raskaampien
kanuunoiden suorituskyvyn, ja se voitiin asentaa pienempiin, kevyempiin
vaunuihin, kun raskaat länsivaunut painoivat 64-65 tonnia. Ne olivat hitaita,
kömpelöitä ja kalliita.
Conqueror. Kuva: Wikipedia |
Näin Centurionista tuli yksi 1900-luvun
menestyneimmistä vaunuista, ja sitä vietiin runsaasti eri maihin, joissa se
muodosti uuteen sukupolveen heräävän panssariaseen selkärangan. Tulevaisuus
kuitenkin kuumotti takaraivossa. Voisiko taistelupanssarivaunun ja raskaan
panssarivaunun roolit ja suorituskyvyn edelleen yhdistää?
Centurion alkoi olla suorituskykynsä rajoilla;
se oli alunperin suunniteltu käyttämään toisen maailmansodan murhakullia,
17-paunaista eli 76,2 mm panssarivaunukanuunaa (brittiläinen kaliiperimitta on
pseudoloogisuudessaan omalaatuinen: ilmaisu tarkoittaa, että minkä massainen
lyijykuula mahtuu putkesta läpi ja on kieltämättä ollut purjelaivojen
mustaruutikaudella varmaan käyttökelpoinen. Haulikon kaliiperi ilmoitetaan
edelleen samalla tavalla, mutta takaperin: kuinka moneen osaan yksi pauna
lyijyä tulee jakaa, jotta tästä massasta valettu kuula mahtuu piipun läpi. Kun
tiedetään, että pallon tilavuuden kaava on 4/3* πr3 ja että lyijyn tiheys on 11,29 g/cm3, on helppo laskea, että kaliiperin 12 haulikon piipun halkaisija on
18,53 mm). Pääase oli siis päivitetty jo kahdesti raskaampaan, vaunu oli
bensiinimoottorinen ja siksi sekä imuhirmu että tulipaloille altis ja
peruskonstruktioltaan muutenkin vanhahtava.
Centurionin seuraajan kehitys alkoi jo 1951,
ja Leylandin ensimmäinen iteraatio FV4202 vuonna 1956 perustuikin Centurionin
tekniikkaan. Siinä koeponnistettiin kuitenkin uusia ideoita, kuten jyrkästi
kallistettua kuljettajan istuinta, mikä mahdollisti vaunun rungon merkittävän
madaltamisen ja täten huomattavan painonsäästön sekä keulapanssarilevyn jyrkän kallistamisen.
Siinä käytettiin myös tykkikilvetöntä pääaseripustusta, jossa pääaseen kaikki
rakenteet putkea lukuunottamatta oli upotettu tornin panssarisuojan taakse
Asevoimien kehitysosasto FVRDE:n konseptit
1956 tukivat Leylandin lähestymistä. Vaunun tuli olla kevyempi kuin edeltävä Conqueror,
mutta kuitenkin käyttää rihlattua 120 mm pääasetta. Ampumatarvikkeen kuitenkin
tuli olla kaksiosainen tilan ja täten painon säästämiseksi, jotta tavoitteeseen
päästäisiin (FV4204:n massa olikin maltillinen 40 tonnia, vaikka konseptiajoneuvossa
tosin olikin vanhahtava 20-naulainen eli 84 mm pääase).
Prototyyppi FV4202. Kuva: Fighting-Vehicles.com |
Konsepti alkoi muotoutua. 1957 siihen tehtiin
merkittäviä lisäyksiä: panssarointia tuli vahvistaa, pääaseen pystyliikehdintää
eli plus/miinuskoroa lisätä ja bensiinimoottori korvata. Samalla konseptiin
valettiin sen suurin valuvika.
NATO pyrki standardoimaan ja tehostamaan logistiikkaansa, ja 50-luvun puolivälissä oli menossa vahva murrosvaihe dieselin syrjäyttäessä bensiinikoneet. Dieselin vääntökäyrä, hyötysuhde ja polttoaineen vähäisempi palonarkuus tekivät siitä ylivoimaisen sotilaskäyttöön, ja itse moottorityyppi oli maturoitunut riittävän keveäksi ja käyttökelpoiseksi. Armeijat olivat ymmärtäneet, että bensalla pestään pensselit ja dieselillä tehdään voimaa.
Tästä
kuitenkin seurasi hankala murrosvaihe, jossa pääosa niin panssareista,
kuorma-autoista kuin maastoautoistakin oli yhä bensiinimoottorisia, mutta uudet
mallit dieselkäyttöisiä. Polttoainelogistiikkaan pyrittiin siis luomaan
samanlainen, mutta päinvastainen ratkaisu kuin palvelusaseiden
kaliiperikirjavuuteen sotilasliitossa: siinä missä kiväärikaliiperit
standardoitiin yhteen 7,62x51 mm NATO:oon, päätti NATO standardoida seuraavan
ajoneuvosukupolven käyttämään monipolttoainemoottoreita.
Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, erityisesti
jos moottorin tulee vielä olla kompakti eli lohkon kokoa on rajoitettu ja täten
tehotiheyden tulee olla suuri. Myös standardoitu polttoainejakauma oli vertahyytävän
laaja, kaikkea bensiinistä lamppuöljyn ja lentokerosiinin kautta dieseliin ja
kevyeen lämmitysöljyyn. Vaatimus on erityisesti mäntäkoneille hyytävä, sillä
niiden puristussuhde eli painesuhde on mekaanisista syistä vakio ja sen
muuttaminen purkamatta moottoria hyvin vaikeaa. Lyhyesti ilmaistuna bensiini
räjähtää jo niillä painella, millä diesel ei edes syty, joten bensiinin
ruiskuttaminen väkisin ylipaineeseen ja ylikuumaan palotilaan on kuin
ristikantaruuvin kääntämistä saniaisella. Lisäksi lentokerosiinin setaaniluku
on alempi kuin dieselin, eli sen palamisnopeus on alhaisempi, eli vaikka polttoaineet
sinänsä palavat samassa moottorissa, tulee ruiskutusajankohtaa aikaistaa
hitaammin syttyvälle polttoaineelle, jotta se alkaa palaa jo männän
yläkuolokohdassa ja vastaavasti ruiskutusannos lopettaa hyvissä ajoin ennen
pakoventtiillin aukeamista.
Leyland lähti ratkomaan tätä ongelmaspagettia tavalla,
johon kykenee vain väärällä puolella tietä ajava, eli lainaamalla
saksalaisilta, mutta omalaatuisella brittitavalla. Saksalainen Jumo 205 –vastamäntädiesel
oli ilmailudieselmoottorien tärkeää pioneerityötä, jossa ratkottiin
omaperäisesti dieselin vaikeinta ongelmaa ilmailussa, missä paino ja sitä
kautta tehopainosuhde on moottorin melkeinpä tärkein ominaisuus: samaan
sylinteriin laitettiin kaksi mäntää toimimaan vastakkaisiin suuntiin, eli
moottorissa oli kampiakseli sekä ylä- että alapuolella, jotka kytkettiin
yhteiseen alennusvaihteeseen. Leyland perusti tuotteensa samaan ratkaisuun, ja
syntyi helvetinkone Leyland L60.
L60 on kuusisylinterinen, 12-mäntäinen
kaksitahtinen vastamäntädiesel, joka on rakennettu monipolttoainekäyttöön soveltuvaksi
(ainakin teoriassa: käytännössä moottorin sovittaminen polttoaineen vaihtoon kesti
8 tuntia). Iskutilavuutta on 19 litraa, eli jotakuinkin puolet T-55-perheen
38,88 litran V12 dieselistä, mutta tehoa Leyland repii vähintään saman verran
(650...750 hv) eli litrateho on karkeasti ottaen kaksinkertainen (34...39 hv/l).
Kaksitahtinen diesel tarvitsee käytännössä aina imupuhaltimen, sillä työtahti
seuraa jokaisella kampiakselin kierroksella, ja dieselin iskutilavuus on bensiinikoneita alemmasta tehotiheydestä
johtuen suurempi, joten huuhdeltavan sylinterin koko on vastaavasti suurempi.
Kun vielä diesel käy ylistökiömetrisesti eli ylihapella ja moottorista otetaan
paljon tehoa ulos, täytyy palotilaan toimittaa imuilmaa selvästi enemmän kuin
vapaastihengitys kykenee imemään, eli kaksitahtidieselille uskollisesti Leyland
L60 on pakkohengitetty, mihin Leyland käytti kampiakselilta tehonsa saavaa
Roots-puhallinta.
Leyland L60. Kuva: Harveyblackauthor.org |
Pääase taas kehitettiin Conquerorin rihlatusta
120 L1-kanuunasta, joka oli omaa sukua amerikkalainen M58 ja edelleen toisen
maailmansodan raskas IT-kanuuna M1 (vastaavasti kuten saksalaiset aseistivat
Jagdtigerin 128 mm FlaK 40 –ilmatorjuntakanuunalla). Se käytti messinkihylsyyn
ladattua ruutilatausta, vaikka ampumatarvike olikin erillinen. Royal Ordnance
jatkokehitti kanuunaa edelleen käyttämään palavaa ruutipakkausta, eli
käytännössä eräänlaista pahvihylsyä (mikä säästi edelleen tilaa vaunussa, kun
tyhjien hylsyjen poistosta tai säilyttämisestä ei tarvinnut huolehtia).
Alunperin tykkiin kehitettiin automaattinen latauspuikko työntämään projektiili putkeen, jonka taakse lataaja asettaisi ruutihylsyn, mutta tästä luovuttiin,
kun havaittiin että lataaja kykeni suht helposti työntämään ampumatarvikkeen putkeen
itse hylsyllä. Hylsyjä taas oli kahta eri mallia, oranssi täyslataus
kineettisten penetraattoreiden (nuoliammus L15 ja siivekevakautettu nuoliammus
L23A1) ampumiseen, ja valkoinen osalataus täryammus L31:n ampumiseen.
Tornin suunnitteli ja rakensi Vickers-Armstrongs, joka sovitti pitkän (putken pituun 55 kaliiperimittaa eli 6,6 metriä) ja raskaan 120 mm kanuunan vastapainoksi pitkänomaisen tornin, jonka takaosaan sijoitettiin ammuskaappi ja radiot sekä ulkopuolinen taakkateline. Tykin ammunnanhallinnan etäisyysmittari oli karua, mutta toimivaa tekoa: 12,7 mm raskas konekivääri, jonka valojuovaluotien lentorata muistutti pääaseen ampumatarvikkeen lentorataa riittävän tarkasti (joka tosin korvattiin 1970-luvun alussa mallissa Mk. 3/3 tarkemmalla, yksinkertaisemmalla ja kevyemmällä laseretäisyysmittarilla – Chieftain oli ensimmäinen vaunu, johon sellainen asennettiin). Torniin asennettiin myös pimeätoimintaa varten voimakas infrapunavalonheitin ja vastaavasti IR-alueen pimeätähtäimet.
Näillä eväillä intendentuuritunnuksen FV4201 ja nimen Chieftain eli päällikkö saanut vaunu rullasi Vickers-Armstrongsin Elswick Worksin kokoonpanolinjalta Newcastelssa, Englannin Raahessa, ja astui palvelukseen 1963.
Chieftainin putken pituus näkyy selvästi. Kuva: Wikipedia |
Alku ei ollut mairitteleva. Vaunun paino oli
kasvanut jo alkuvaiheessa prototyypin 40 tonnista suunnittelutavoite 45:een, ja
edelleen reilusti sen yli 50,3 tonniin. Leyland L60 kykeni esisarjan vaunuissa
tuottamaan vain 450 hevosvoimaa, ja kaksitahtidieseleille tyypillisesti sen
vääntömomenttikäyrä oli kapea ja terävä. Tämä johti yhtä kilpikonnamaiseen liikehdintään,
kuin raskailla vaunuilla, jotka Chieftainin oli tarkoitus korvata. Moottorin
kapeaa käytännöllistä käyttöaluetta lievensi 6+2-vaihteinen puoliautomaattinen
Self-Changing Gears Ltd:n TN12-esivalintavaihteisto. Ajaja käytti sitä
tavallaan kuin moottoripyörän vaihteistoa, polkemalla vaihdetta ylös
kantapäällään ja alas polkemalla vaihdepoljinta varpaillaan. Kuormitus
kuitenkin tuppasi olemaan ylitekniselle helvetinkoneelle liikaa, ja moottorikotelot
olivat jatkuvasti öljyn ja kömyn muodostaman liejun peitossa. Painesovitetut
sylinteriputket vuosivat usein jäähdytysnestettä pakosarjaan, mikä veti vaunun
takana valkoista, paksua savuverhoa.
Leyland ei kuitenkaan jäänyt sormi pyllyssä
huussiin, vaikka vessapaperi olikin varastettu. Sylinteriputkien tiivistystä
parannettiin, ja moottorin ongelmia ratkottiin muutenkin pikkuhiljaa.
Erityisesti tehoa nostettiin useissa pykälissä pitkin 1960- ja 70-lukuja, jo
mallissa Mk. 1/4 se nousi 650 hevosvoimaan ja 1971 mallissa Mk. 3/2 jo 720:een.
Vaikka vaunun massa kasvoi samaa tahtia 55 tonniin, tehopainosuhde parani
vääjäämättä.
Chieftain Mk.3. Kuva: Fighting-Vehicles.com |
Oikukkaisuutensa vastapainoksi Chieftain tarjosi huimaa suorituskykyä. Sen pääase oli kirkkaasti tehokkain NATO:n panssarivaunukanuuna aina sileäputkisten 120 mm Rheinmetallien saapumiseen 1979 saakka. Standardiase 105 mm L7 ei kyennyt DM13-ampumatarvikkeella läpäisemään T-62:n tornin keulapanssaria, mutta Chieftainin L11 pystyi. Kaksiosainen ampumatarvike tarjosi myös omalaatuisen edun: lataaja saattoi turvallisesti pidellä seuraavan laukauksen inerttiä penetraattoria eli nuolta sylissään, kun edellinen ammus oli vielä putkessa ja näin ollen hänen tarvitsi vetää rungon vesiglykoliseoksella suojatusta ammustelineestä vain ruutihylsy, mikä nosti tulinopeutta. Tämä tuli kyseeseen vain nuoliammusta ladattaessa, silla sen ammusosa on elotonta raskasmetallia, eikä näin muodostanut palo- tai räjähdysvaaraa suojaamattomassa tilassa.
Täryammus (HESH, High Explosive Squash Head) taas oli brittiläinen erikoisuus: se muodosti osuessaan panssarivaunun pintaan eräänlaisen räjähdysainekakun, jonka laukeaminen iski shokkiaallon läpi panssariteräksen, sirpaloiden sen sisäpuolelta. Rihlauksen aiheuttama pyörimisliike vain lisäsi sen tehoa muodostamalla leveämmän kakun kohteensa pintaan, kun taas onteloammuksen metallifluidiporkkana taas hajoaa pyörimisliikkeessä, mistä johtuen niihin täytyy asentaa rihlatusta aseesta ammuttaessa pyörimisliikkeen kumoava eräänlainen vastamuhvi. Siksi L11:lle ei sangen epätyyppillisesti koskaan kehitetty onteloammusta, vaan sen funktion yleisampumatarvikkeena täytti täryammus. Omalaatuisesti myös nuoliammuksia oli sekä siivekkeellistä (APDSFS) että siivekkeetöntä (APDS) tyyppiä.
Täryammuksen toimintaperiaate. Kuva: Wikipedia |
Chieftain-runkoja päivitettiin tiheällä vauhdilla uudemmille moottoriversioille, ja esivalintavaihteiston avulla vaihdot olivat
nopeita. Hyvin johdettu ja koulutettu, keskenään ennakoivasti toimiva miehistö kykeni Chieftainilla ja sen kaksiakselisesti vakautetulla, tehokkaalla pääaseella melkoisiin suorituksiin.
Sotakäytössä Chieftainin vaativuus näkyi
karmealla tavalla. Suurin vientiasiakas oli Shaahin Iran, jolle toimitettiin
707 Mk.3 ja Mk.5 –vaunua, 41 hinausvaunua
ja 14 siltavaunua ennen vuoden 1979 vallankumousta. Seuranneessa Irakin-Iranin
sodassa 1980-88 käytiin eräät suurimmista panssaritaisteluista sitten toisen
maailmansodan. Vallankumouksessa puhdistettu armeija oli puutteellisesti
koulutettu sotaratsuunsa, ja operaatio Nasrissa
irakilaiset käytännössä houkuttelivat iranilaiset ansaan. Koulutuksen puutteet
ja teknillinen monimutkaisuus johtivat rökäletappioon; monet vaunut vain yksinkertaisesti hylättiin. Lisäksi 1980-luvun
puolivälissä aika alkoi jo ajaa 1960-luvun sotaratsun ohi. Chieftainin tornin efektiivisesti 350 mm (ts. luku ottaa
huomioon panssarielementin kallistuksen) teräspanssari oli mitoitettu 1960-luvun
alussa vastustamaan T-54/55 –perheen 100 mm kanuunan ampumatarvikkeita, ja
T-62:n 115 mm sileäputkisen pääaseen nuoliammukset olivat sille liikaa. Lisäksi
1980-luvulla 125 mm sileäputkisella pääasella varustettu T-72 oli
vientimallinakin jo yleinen vaunu, ja panssarintorjuntaohjukset kehittyneet
huomattavasti.
Irakilaisten sotasaaliiksi kaappaamia Chieftaineja. Kuva: Wikipedia |
Chieftain saikin nenänniistön: Stillbrew-lisäpanssaripaketin, jossa tornin ”poskisektoreihin” sisättiin ei-räjähtävät reaktiivielementit (NERA, Non-Explosive Reactive Armour), jotka koostuivat kuudesta parista kumia ja kovaksi karkaistua panssariterästä, jotka kuluttivat onteloammusten ”porkkanan” paineen takaisinponnahduksellaan kuiviin ja paineen alla puristuvat ja paisuvat elementit kuluttivat myös nuoliammuksia merkittävästi. Brittien Chieftainit saivat Stillbrewit 1985, ja ne asennettiin malleihin Mk.10-12.
Chieftain Mk. 10, varustettu Stillbrew-lisäpanssarilla. Kuva: Fighting-Vehicles.com |
Aika oli kuitenkin ajanut Chieftainin ohi (Stillbrew-päivityskin kehitettiin tarpeettoman myöhään - tarve sille olisi ollut jo 70-luvulla). Britanniassa sen korvasi
Challenger 1, ja kolme vuosikymmentä palvelleet vaunut eläköitiin 1995.
Jordania sensijaan operoi Khalid-varianteillaan (joissa on mm. nelitahtinen V12
1200 hv Rolls-Royce CV12 diesel ja asiakasräätälöity tulenhallinta, mutta
ilmeisesti ei Stillbrewiä) yhä.
Yksikään muu NATO-maa ei koskaan operoinut
Chieftainia sen suorituskyvystä huolimatta. Alankomaat kokeili vaunua 1968,
mutta Leylandin moottoriongelmat ohjasivat yksinkertaisemman Leopard 1:n pariin, josta oli
konservatiivisemmalla lähestymisellään monipolttoainemoottoriin sekä edullisuudellaan
tullut NATO:n vakiovaunu Euroopassa. Brittien ammattiarmeija sai ylläpidollisesti ja operatiivisesti vaativan vaunun suorituskyvystä paljon irti, mutta
varusmiesarmeijoista ei aina voinut taata samaa.
Chieftain saikin hetkensä tammikuussa 1971:
Uriah Heep julkaisi proggressiivisen rockin kulmakiven, Salisbury-albumin.
Albumi on nimetty brittiarmeijan harjoitusalueen, Salisbury Proving Groundsin,
mukaan, ja kannessa savupilven läpi vyöryy Chieftain.
Uriah Heep - Salisbury, 1971. Kuva: Wikipedia |
Lähteet:
https://tanks-encyclopedia.com/coldwar/uk/british_cold_war_tanks.php
http://fighting-vehicles.com/chieftain-tank/
http://www.military-today.com/tanks/chieftain.htm
https://energyeducation.ca/encyclopedia/Cetane_number
http://www.army-guide.com/eng/product3532.html
https://tanks-encyclopedia.com/coldwar/ussr/soviet_t-62.php
http://ritastatusreport.blogspot.com/2016/01/stillbrew-for-chieftain.html
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.php?armor_id=83
http://norfolktankmuseum.co.uk/chieftain-mbt-mk-23-fv4201/
Otsikkokuva: Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti