Opi tuntemaan ampumatarvikkeet, osa II
Varpusen lento
alkaa toisen maailmansodan savuavien raunioiden keskeltä porsaan vuonna 1947. Juuri
päättynyt hirvittävä maailmanpalo oli piirtänyt maanosat uudelleen verellä ja raudalla,
eikä taivas ollut enää koskaan entisensä. Toisen maailmansodan alkuaikoina
hävittäjät olivat usein vielä puurunkoisia, jopa kaksitasoja, ja ohjaajat
silmiään tihrustellen etsivät maalejaan toisinaan vain suojalasit ja nahkainen
huppulakki varusteinaan. Vielä sodan alkaessa jäniksen vuonna 1939 monista
hävittäjätyypeistä puuttui vielä ohjaamon suojakupu, eikä ohjaajan lakissa
välttämättä ollut edes radion kuulokkeita – joissain malleissa viestinä oli
pakko tehdä käsimerkein lentueenjohtajan kanssa, jolla sentään yleensä oli
radio. Maalin löydettyään ohjaajien ainoa keino käydä sitä vastaan olivat
konekiväärit – vain muutamissa malleissa oli edes yksi konetykki – ja
hävittäjien maalit kykenivät ampumaan vastaan vähintäänkin samalta etäisyydeltä
minkä konekiväärit kantoivat.
Pommikoneiden
pyrstöampujilla oli niinikään aseinaan konekiväärit, joiden ampumat luodit
lensivät jahtaavien hävittäjien lentosuuntaa vastaan ja näin periaatteessa
pystyivät avaamaan tulen kauempaa – tosin käytännössä kantaman saneli tähtäys-
ja maalinhakujärjestelmänä käytetty silmämuna malli 1.0, sillä konekivääreillä
avo- tai heijastintähtäimillä ammuttaessa tehollinen ampumaetäisyys
lentokonemaaliin on noin reilu puoli kilometriä. Sellaisella etäisyydellä jää merkitykseltään
vaatimattomaksi, että saako lähtötilanteessaan 2900 km/h lentävä luoti noin 400
km/h vähennyksen vai lisäyksen suhteelliseen nopeuteensa maaliinsa, sillä
laukauksen osuessa nopeuseroa on edelleen yli 2000 km/h ja tilanteen ratkaisee
kumpi osapuoli saa tähdättyä ja ammuttua aiemmin.
Ihmisyyden
kaikesta arvokkuudestaan nylkenyt maailmansota jatkui melkein kuusi vuotta. Teollisen
sodankäynnin hornanuunit olivat vaatineet ainakin 75 miljoonaa sielua sodan
päättyessä alkuvoimien loputtomaan laupeuteen kukon vuonna 1945.
Käytännössä
kaikki 1939 palveluksessa ollut lentokalusto oli muutamia erityistapauksia
lukuunottamatta vanhentunut käsiin. Aivan erityisesti tämä päti hävittäjiin.
Jopa kaikkein moderneimmat, suurtehoahtimilla, sisäänvedettävillä
laskutelineillä ja paineistetuilla ohjaamoilla varustetuista
mäntämoottorihävittäjistä tuli melkeinpä romurautaa turbiinien ujellettua syntymääkäisynsä.
Potkuri ei enää rajoittanut huippunopeutta. Maailma eli suihkuajan
aamunkoittoa.
![]() |
| 30x90 mmRB ampumatarvike. Kuva: Wikipedia |
Myös
pommikoneista oli tullut massiivisia, edes suurikaliiperisten konetykkien
raskaat räjähdetäytetyt ammukset eivät läheskään aina tahtoneet saada niiden
lentorankojen niskaa katkaistua, vaan ne penteleet usein vain tahtoivat jatkaa
etenemistään rei’itettyinä ja puolet miehistä tapettuina. Raskaat nelivetoiset
pommikoneet kestivät keskimäärin 15...20 osumaa 20 mm kranaateista ja 30 mm
ammuksistakin noin neljä, vaikka niissä oli 85 gramman lataus heksogeenia [RDX, (CH2N2O2)3], jonka TNT-ekvivalenttiluku on 1,60 eli
lataus vastasi 136 g annosta trinitrotolueenia C6H2(NO2)3CH3, mikä puolestaan on suurinpiirtein
käsikranaatin tyypillinen lataus. Lisäksi tykeillä ammuttaessa oli hävittäjien
tultava pommikoneiden ampumoiden kantamalle, ja niitä saattoi lähes järkiään
vahva hävittäjäsuoja, joka havaitsi tykinkantamalle pyrkivät torjuntahävittäjät
ja syöksyi kimppuun ahnaiden ampiaisten tavoin.
SUIHKUAJAN
AAMUNKOITTO
Saksassa suurten
pommikonelauttojen torjunta niiden raskaiden konekiväärien ulottumattomista oli
tärkeä kysymys, ja tähän tarkoitukseen he kehittivät 55 mm Orkan- eli R4M –
raketin. Siivekevakautetut raketit voitiin ampua keveistä laukaisukiskoista, ja
koska niiden kuoren ei tarvinnut kestää tykin traumaattista lähtökiihdytystä,
ne voitiin prässätä 0,8 mm ohuesta pellistä, joten raketin sisälle jäi
suuritila täytettäväksi taistelukärjellä: 520 grammalla heksogeeniä. Tämä
lataus ei jättänyt juuri vastaansanomisen sijaa.
![]() |
| Me 262. Siipien alla R4M-raketit. Kuva: Wikipedia |
Rakettien
tarkkuus oli heikko, mutta vastineeksi torjuntahävittäjän siipi voitiin
käytännössä peittää niiden laukaisuputkilla, ja raketit ammuttiin suurena
ryöppynä tiiviissä muodossa lentävään pommittajalauttaan. Hyvin tähdätty ryöppy
saattoi osua useampaankin pommittajaan, ja lisäksi raketit voitiin ampua noin
1000 m etäisyydeltä, mikä hipoi pommikoneiden ampumoiden tehollisen kantaman
äärirajoja: torjuntahävittäjä on pieni maali, mutta pommikone suuri.
Eräänlaisena bonuksena saksalaiset havaitsivat R4M-rakettien lentoradan olevan
melkeinpä samanlainen kuin MK108-tykkien 30x90RB ampumatarvikkeilla, joten
molempien ampumiseen voitiin käyttää samaa tähtäintä – tosin vain raskaat
kaksimoottoriset hävittäjät kuten Me 110, Ju 88 tai Me 410 jaksoivat kantaa
molempia yhtä aikaa.
Erityisesti
molempia jaksoi kantaa Messerschmitt Me 262, ensimmäinen sarjatuotantoon
edennyt suihkuhävittäjä. Sen huippunopeus oli yli 100 km/h suurempi kuin
parhaillakaan liittoutuneiden mäntämoottorihävittäjillä, ja se kantoi neljän 30
mm MK108-tykin ohella myös R4M-rakettien laukaisukiskoja. Liittoutuneilla oli
hyvä syy pelätä suihkuhävittäjää ja sen raakaa tulivoimaa.
Kaikki oli
kuteinkin jo myöhäistä. Liittoutuneilla oli jo melkein kiistaton ilmaherruus
talvella 1944-45, ja Lufwaffella ankara pula lähes kaikesta, erityisesti
polttoaineesta ja kokeneista ohjaajista. Liittoutuneiden hävittäjät saapuivat
jo varhain lentämään lisäsäiliöiden turvin rinkiä oletettujen Me
262-tukikohtien läheisyyteen ja syöksyivät korkeusatunsa turvin ampumaan
suihkuhävittäjät alas niiden ollessa haavoittuvia noustessaan tai
laskeutuessaan. Kun sota Euroopassa päättyi savuaviin raunioihin, oli
liittoutuneiden ilmiselvä askel soveltaa saksalaisilta opittua taktiikkaa ja
löydettyä teknologiaa.
Suihkumoottori
tai raketti sinänsä eivät toki olleet liittoutuneille sinänsä uutta.
Suihkumoottorin ja sitä käyttävän hävittäjän kehittäminen tosin vei heiltä
pidemmän aikaa (Gloster Meteor astui palvelukseen 21. heinäkuuta apinan vuonna
1944 ja sitä käytettiin pitkätli defensiivisessä roolissa torjumaan
V-1-ohjuksia; Me 262 ehti palvelukseen jo huhtikuussa 1944 ja sitä tuotettiin
sarjana suoraan rintamalle). Lentokoneista ammuttavia raketteja puolestaan
liittoutuneet olivat käyttäneet läpi koko sodan päävaiheen hevosen vuodesta
1942 lähtien ja suurella menestyksellä, mutta ne oli suunniteltu pintamaaleja
vastaan: liittoutuneiden ei tarvinnut torjua suuria raskaiden pommittajien
lauttoja, joten rakettiasetta ei oltu juuri kehitetty ilmasta-ilmaan –rooliin.
Tämä muuttui pian
savuavien raunioiden kylmettyä. Toinen maailmanpalo oli jäähtymässä
ylimassiiviseksi jäätyneeksi konfliktiksi, Kylmäksi sodaksi. Neuvostoliitto
kehitti raskaita pommikoneitaan reipasta vauhtia, ja Yhdysvaltain merivoimien
nauttiessa melkeinpä suvereenista merenherruudesta, oli raskas pommittaja
Neuvostoliiton ainoa keino uhata Yhdysvaltoja, joka sijaitsi toisella
mantereella. Ja oli odotettavissa, että Neuvostoliitto kehittäisi
pommittajiensa aseeksi oman atomipomminsa, douhetismin suurimman huipun.
TENNO HEIKA BANZAI!
Raskaiden
pommikoneiden torjunta kaupunkimaalien suojaamiseksi ei ollut ainoa syy, miksi
Yhdysvalloissa heräsi mielenkiintoa ilmamaalien torjuntaan rakettiaseilla. USA:n
merivoimat oli kokenut 21. lokakuuta 1944 Leydenlanden taistelussa mihin yksi
ainoa lentokone ja sen määrätietoinen ohjaaja pystyvät. Vara-amiraali Takijirō Ōnishi
oli luonut uudenlaisen erikoisyksikön, Lentorykmentti 201:n käymään sotaa
uudenlaisella tavalla. Hän oli luonut pyhän tuulen, Kamikazena tunnetun
sodankäyntitavan. Itsemurhalentäjät aloittivat julman sadon keräämisen.
Seuraavan hieman vajaan vuoden aikana liittoutuneiden etenemistä Tyynellä
valtamerellä painosti jatkuva itsemurhalentäjien piinaava uhka.
Järjestelmälliset itsemurhaiskut vaativat lukuisia laivoja, ja ainakin 7000
miehen hengen. Ohjaajia erikoisoperaatiot vaativat noin 4000, joten kaikkiaan Kamikaze vei vähintään 11 000
sielua.
Saksan natsitkin käyttivät itsemurhatehtäviä, mutta sangen pienessä
mittakaavassa ja roolissa. Vastaavaan tehtävään oltiin Saksassa kehitetty
täsmäaseet, kuten meritorjuntaohjus Henschel Hs 293 ja liitopommi Fritz X.
Molempia ohjasi ampuvan pommikoneen pommittaja radio-ohjauksella tähystäen
suoraan ammuksen lentorataa ja maaliaan. Mussolinin Italian antauduttua ja
vaihdettua puolta Luftwaffe upotti kahdella Fritz X.n suoralla osumalla Italian
merivoimien lippulaivan, taistelulaiva Roman,
vaatien 1393 miehen hengen.
![]() |
| Kamikaze. Kuva: PBS |
US Navy oli
syystäkin huolissaan. Kamikazet olivat osoittaneet suoraan, millaista vahinkoa
tietoisesti täsmäohjattu hyökkäys voi tuottaa. Saksalaiset taas olivat
näyttäneet, että vastaavaan tarkkuuteen kyettiin ilman itsemurhalentäjiä.
Neuvostoliitto kehittäisi varmasti pian vastaavia ohjuksia, olihan heillä
hallussaan suuri määrä saksalaisia alan asiantuntijoita sekä teollista
kalustoa.
Mutta
täsmäaseiden kantama oli sangen lyhyt. Niitä ampuvan pommittajan olisi siis
päästävä suhteellisen lähelle US Navyn osastoja. Suuret pommikoneet lensivät
korkeammalla, kuin mihin lentotukialusten hävittäjät kykenivät kiipeämään,
joten tykkiaseistusta välttämätöntä täydentää pidemmälle kantavalla aseella. Se
oli raketti.
SÄDERATSUVÄKI
Yhdysvalloissa
ilmavoimat kehittikin pommikoneiden torjuntaan 2,75 tuuman (70 mm) Mk.4 FFAR
(Folding Fin Aerial Rocket) – raketin, mutta sen tarkkuus oli onneton, ja ase
siirrettiin pian ilmasta-maahan –rooliin. Merivoimissa sensijaan pohdittiin,
että voisiko täsmäaseiden laukaisualustoja torjua toisella täsmäaseella.
Ja niin alkoi
varpusen lento porsaan vuonna 1947. Yhdysvaltain merivoimat käynnisti projekti
Hotshotin, jonka tehtävä oli tuottaa tutkalla ohjattava viiden tuuman (127 mm)
ilmataisteluraketti, kehittämällä sodanaikaiseen viisituumaiseen HVAR (high
Velocity Aerial Rocket) –ampumatarvikkeeseen ohjausjärjestelmä. Tehtävän sai
elektroniikkayhtiö Sperry Corporation, joka kehitti tehtävään merivoimien
kanssa keilaohjausteknologiaa (Beam
riding): ohjaajan tehtävä oli pitää maali hävittäjänsä tutkakeilan
keskellä, ja ohjus yksinkertaisesti seuraa tutkakeilaa.
Etsintätutkan
keila on aivan liian leveä – vähintään useita asteita leveä – jotta ohjus voisi
seurata sitä mitenkään käyttökelpoisella tarkkuudella, joten tutkakeilaa oli
moduloitava. Tähän käytettiin tutkan kartiokeilausta (conical scanning): tutkan keilaa pyöritettiin kehämäisesti
jokseenkin maalia kohti osoittavan akselin ympäri, jolloin tutkakeila piirsi
taivaalle ikäänkuin kartion. Tutkasäteen takaisinheijastus vahvistui ja
heikkeni sen mukaan, kääntyikö keila – jonka asento tiedettiin – maalia kohti
vai siitä poispäin, yhdellä ajan hetkellä pysty- ja toisella vaakasuunnassa.
Tämä heijastus oli helppo kytkeä servomoottoreiden ohjaussignaaliksi, ja tutkan
antenni näin kääntyi itsestään maalia kohti.
Ohjukseen
puolestaan asennettiin useita pareja vastaanotinantenneja, jotka mittasivat
tutkakeilan vahvuutta eri puolilla ohjusta, ja ohjausjärjestelmä käänsi ohjusta
aina vahvempaa signaalia kohti. Ohjus taas seuratessaan sädettä pyrkii aina
kääntymään sen sisäkaarretta kohti, sillä se havaitsee (tavallaan vahingossa
luodun, sillä tutkasignaalin ajoituksesta voitiin havaita sen saapumissuunta) vaihemodulaation kohti tutkakeilan
kääntymis- eli nutaatioakselia. Kartioskannauksella
saavutettiin säteellä ratsastavalle ohjukselle noin 0,1° tarkkuus.
| Sädekeilaohjauksen periaate. Kuva on Talos-ilmatorjuntajärjestelmästä, mutta periaate on sama myös ilmasta laukaistavissa beam ridereissä. Kuva: Johns Hopkins APL |
Menetelmä on yksinkertaisin
tutkaohjuksen ohjausjärjestelmä, mutta vaillinainen: tutkan lähettämä keila on
sitä leveämpi, pitä kauempana se hävittäjästä on – eli mitä lähempänä sen on
maaliaan. Vastaavasti ohjuksen osumatarkkuus siis järjenvastaisesti vähenee sitä mukaa kun se lähestyy
maaliaan. Toisekseen menetelmä ei voinut antaa ohjuksella mitään muuta
ohjaustietoa, kuin suoran janan tutka-antennista kohteeseen: järjestelmä ei
voinut laskea ennakkoa liikkuvaan maaliin.
Tämä ei
kuitenkaan ollut merkittävä ongelma, mikäli ohjuksella oli todella suuri
nopeusetu maaliinsa nähden, ja mikäli se ei kyennyt tekemään rajuja
väistöliikkeitä. 1940-luvulla pommikoneet olivat suuria kymmenien tonnien
järkäleitä, jotka etenivät mäntämoottoreiden voimin matkalentonopeudella noin 500
km/h tai vähemmän, joten tutkakeilaohjaus jotenkuten riitti niiden torjuntaan.
Oikeastaan mikä tahansa ohjus tai rakettikasetti oli parannus pelkkiin
tykkeihin nojaamiseen nähden, sillä raskaat pommikoneet lensivät suurten
siipiensä voimin todella korkealla, jopa yli 17 000 metrissä, missä ilma
on niin ohutta että hävittäjillä oli suuria vaikeuksia kiivetä tykinkantamalle.
Mikäli se onnistui, oli siihen kulunut aikaa kymmeniä minuutteja, ja
hävittäjillä oli suuri vaara sakata ampuessaan, sillä ohuessa ilmassa sakkaus-
ja huippunopeuden välillä niillä oli hyvin kapea toimintarako. Niistä tulisi
omien tykkiensä rekyylin uhreja.
Sperry siis
jatkoi raketin kehittämistä ohjukseksi. Laite sai intendentuuritunnuksen AAM-2
(Air to Air Missile) porsaan vuonna 1947, joskin se päivitettiin muotoon
AAM-N-2 (Air to Air Missile - Navy) rotan vuonna 1948. 5 tuuman (127 mm)
halkaisija havaittiin liian pieneksi, joten Douglas Aircraftilta tilattiin
suurempi, 8 tuuman (203 mm) runko.
![]() |
| Douglas F3D Skyknight kantaa neljää Sparrow I -ohjusta. Tämä versio on selvästi seuraajian tikkamaisempi olemukseltaan. Kuva: Wikipedia |
Kehitystyö oli
kuitenkin hidasta. Ohjuksen ensimmäiset koeammunnat tehtiin jo 1947, mutta
ensimmäinen maalilennokki ammuttiin alas vasta lohikäärmeen vuonna 1952. Lentokone
kehittyi tuona aikana läkähdyttävällä tahdilla: USA kehitti 1947 raskaan
suihkupommittajan (Boeing B-47 Stratojet) jonka matkalentonopeus oli jo yli 800
km/h, ja joka otettiin palveluskäyttöön jäniksen vuonna 1951. Ohjuksen maalien
ilmeisesti odotettiin kehittyvän niin ripeästi, että ohjausjärjestelmää oli
kehitettävä huolella. Ja juuri se teki tutkakeilaohjauksen kehittämisestä
hankalaa, sen ominaisuudet yksinkertaisesti loppuvat kesken maalin lisätessä
nopeuttaan tai liikehtimiskykyään.
Ohjus saatiin kuitenkin lopulta kehitettyä palveluskäyttöön, joka alkoi apinan vuonna 1956. Tässä vaiheessa ohjus oli saanut intendentuuritunnuksensa osaksi nimen Sparrow – varpunen.
Ase oli edelleen
kyvyiltään melko rajoittunut. Tutkakeilaohjauksen rajoitteita ei voitu kiertää
määräänsä enempää, ja lisäksi ohjus oli alistettu F3H Demon ja F7U Cutlass –hävittäjien
optiseen tähtäimeen, joten sitä ei voitu ampua kauempaa kuin heijastintähtäimen
tunnistusetäisyys salli. Sparrow I:n kantama jäi siis vaatimattomaksi, sillä
saattoi ampua pommikonemaalia noin 10 km etäisyydeltä sillä edellytyksellä,
että tämä jatkoi suurinpiirtein suoralla kurssillaan. Sparrow I oli pettymys,
ja valmistus lopetettiin alle 2000 ohjuksen kohdalla vuonna 1956. Aseen pitkä
kehitystyö oli kuitenkin ollut kallis – 52 miljoonaa dollaria jäniksen vuoteen
1951 mennessä (summa vastaa 650 miljoonaa dollaria käärmeen vuonna 2025) –
joten puolustusministeriö halusi sijoitukselle parempaa vastinetta. Seuraaja
olikin jo kehitteillä.
Säteellä
ratsastamisen inherentit ongelmat olivat olleet ilmeisiä läpi koko kehitystyön.
Douglas Aircraft oli tutkinut omaa tutkaa käyttävän hakupään mahdollisuutta jo
tiikerin vuonna 1950. Projektille annettiin intendentuuritunnus XAAM-N-2a Sparrow II – samassa
yhteydessä ensimmäinen kehitysversio uudelleennimettiin Sparrow I:ksi.
![]() |
| Sparrow II Canadairin laboratoriossa. Kuva: Wikipedia |
Sparrow II oli
hävittäjälentäjille kalja tulevaisuudesta. Douglas kehitti kunnianhimoisesti täysaktiivista tutkaohjusta, jossa tutka
on ohjuksessa itsessään, eikä se vaadi mitään toimenpiteitä ohjaajalta tai edes
ampuvalta lentokoneelta laukaisun jälkeen. Se oli täyttä tieteisfiktiota, kun
Douglas esitti merivoimille Douglas F5D Skylancer –torjuntahävittäjän sekä
siinä sovellettavan AN/APQ-64-tutkan kehittämistä. Douglas myös ehdotti
pienoistutkaa joka sovitettaisiin ohjuksen 8-tuumaiseen runkoon ja jolle
torjuntahävittäjä vain osoittaisi maalin ennen ampumista. Sparrow II:sta
innostui myös Avro Canada, joka kehitti ultramodernia CF-105
Arrow-torjuntahävittäjää, ja yhtiö osallistuikin kehitystyöhön Douglasin
ohella. Ohjusten lisenssituotantoa Canadairin tehtailla harkittiin, mutta
lopulta ATK sanoi ei: 1950-luvun elektroniputkielektroniikka ei millään taipunut
täysaktiivitutkan mahduttamiseen ohjusrunkoon, eikä myöskään komponenttien
alhainen toimintanopeus sekä alhainen laskentateho mahdollistanut itsenäisesti
toimivan ohjuksen kehittämistä. USA:n merivoimat vetäytyi hankkeesta 1956, ja
Avro Canada jatkoi sen kehittämistä omin voimin, mutta laihoin tuloksin.
| Ohjusten tyypillisimmät hakeutumisperiaatteet. Kuvasta puuttuu sädekeilaohjaus, sillä se on ilmataistelukäytössä täysin vanhentunut. Kuva: Aerospaceweb |
Kun hanke
haudattiin tykkänään syyskuussa koiran vuonna 1958, oli sähköinsinööri ja
myöhempi fysiikan Nobelin kantaja Jack Kilby vasta juuri keksinyt IC-piirin eli
mikropiirin. Ohjusinsinöörien oli
tyytyminen diskreetteihin transistoreihin (sekin vielä suhteellisen tuore
keksintö, porsaan vuodelta 1947) ja elektroniputkiin.
Tällä teknologialla ei täysaktiiviohjuksen rakentaminen kertakaikkiaan
onnistunut. Joitain YAAM-N-3 –koelentoprototyyppejä koelennettiin, mutta on
epäselvää voitiinko ohjusta koskaan edes koeampua vai koeponnistettiinko
lennoilla vain sen komponentteja.
HÄN SEURAA
Sparrow II
tiedettiin kunnianhimoiseksi projektiksi. Raytheon alkoi siksi kehittää toista
jatkokehitelmää, XAAM-N-6 Sparrow III. Koko projekti luovutettiin Raytheonille
seuraavana vuonna Sparrow I-tuotantosarjan valmistuttua ja yhtiö on ollut
ohjuksen pääurakoitsija siitä lähtien. Raytheonin ratkaisu tutkahakuisuuden
kysymyksiin oli puoliaktiivinen tutkaohjus (Semi-Active
Radar Homing, SARH). Tässä menetelmässä ampuvan hävittäjän tutka valaisee
kohteen, josta ponnahtavaa takaisinheijastusta ohjuksen passiivinen
vastaanotinantenni seuraa.
Tämä menetelmä ei
vaadi ohjukselta suuria korkeataajuusputkia lähetinosaan, sillä siinä ei ole
lähetintä lainkaan (kuten ei beam
riderissäkään ollut). Elektroniikka voitiin siis mahduttaa merkittävästi
pienempään tilaan, mutta sitä oli silti paljon: Antennin vastaanottama
takaisinheijastus oli vahvistettava, kohinasuodatettava ja sen
amplitudimuutoksia mitattava ja verrattava ohjuksen gyroskooppisignaaleihin,
jotta ohjus tiesi oman suuntansa ja lentotilansa maalin heijastukseen nähden.
Sparrowin antenni
tekee samanlaista kartiokeilausta kuin aiemmin mainitut kartiokeilaavat tutkat,
mutta antenni luonnollisesti ei lähetä, vain vastaanottaa. Antenni
pyörii mekaanisesti kuvun sisällä siten, että sen paraabelipeili on kytketty
toisesta reunastaan, ja näin akseli pyörittää antennia niin, että sen
kuuntelukeila muodostaa taivaalle kartion.
| Kartiokeilaava vastaanotin. Kuva: Carlo Kopp |
Vakionopeudella
pyörivä kartio muodostaa hävittäjän tutkan valaiseman kohteen takaisinheijastuksesta
näin siniaallon, jossa amplitudihuippu – tai oikeammin sen muunnos jännitteeksi
eli modulaatio – on antennin sillä
hetkellä osoittamassa suunnassa. Tämä signaali näkyy ohjauselektroniikalle
luonnollisesti jännitteen siniaaltona. Koska antenni pyörii vakionopeudella,
tietää ohjuksen tietokone – tai ehkä oikeammin suuntimanlaskin – asennon
milloin heijastus vastaanotettiin ja näin suunnan mistä se tuli, sillä laite
mittaa sekä signaalin amplitudia että sen vaihetta.
Se näki vaiheesta
tuliko heijastus nousevalta vai laskevalta puolelta, eli seurasi oikeastaan
amplitudimodulaation vaihetta. Näin vastaanotin sai selville kulman, missä maali
sijaitsi. Laskimen tehtävä oli kääntää ohjuksen siivekkeitä niin, että ohjus
osoitti aina voimakkainta amplitudia ja vaihetta – tai oikeammin niiden jännitemodulaatiota
– kohti. Vaihemodulaatiosta myös havaittiin kohteen dopplersiirtymä. Tämä oli
suhteellisen yksinkertainen tehtävä 1950-luvun elektroniputkilaitteillakin.
Ensimmäiset
AAM-N-6:n koeammunnat tehtiin tammikuussa 1958, ja ohjus otettiin
palveluskäyttöön saman vuoden elokuussa. Ampumatarviketta valmistettiin noin
2000 kappaletta, kun sen korvasi AAM-N-6a, jossa kiinteäpolttoaineinen
Aerojet-rakettimoottori oli korvattu nestekäyttöisellä Thiokol MK 6 MOD 3:llä,
mikä pidensi kantamaa. Tätä versiota tilasi myös USA:n ilmavoimat USAF
F-110-hävittäjilleen, mikä oli merivoimien McDonnell F4H:n intendentuuritunnus
ilmavoimille, ja vastaavasti ohjuksen intendentuuritunnus oli AIM-101. Tiikerin
vuonna 1962 intendentuuritunnukset yhdenmukaistettiin, jolloin tästä versiosta
tuli AIM-7D. Tätä
intendentuurimuotoa (Air Intercept Missile) käytettiin myös kaikista muista
ohjusmalleista. Vastaavasti F-110-hävittäjästä tuli F-4C Phantom II (ja
merivoimien F4H:sta F-4B), sillä ilmavoimien intendentuuritunnus oli johtunut
eri intendentuurijärjestelmästä merivoimien kanssa.
Seuraava malli oli AIM-7E jäniksen vuonna 1963, ja moottoria oli jälleen muutettu. Se oli nyt Rocketdynen kiinteäpolttoaineinen MK 38, mikä edelleen pidensi kantamaa. Kaikkien ilmataisteluohjusten tavoin kantama riippuu merkittävästi maalin ja hävittäjän sekä keskinäisestä asemasta että liikesuunnasta: maalin takasektorista kantama oli noin 5500 metriä, mutta kohti tulevaa maalia voitin ampua jopa 35 kilometrin etäisyydeltä. Toisin kuin 1950-luvun infrapunaohjukset, saattoivat tutkaohjukset nimittäin lukittua maalinsa tutkaheijastukseen sen asennosta riippumatta, kun taas lämpöhakuisten ohjusten oli välttämätöntä ”nähdä” maalinsa kuuma suihkuputki. Sparrow oli ensimmäinen ilmataisteluohjus, joka voitiin ampua ihmissilmän erotteluhorisontin takaa (tästä tärkeästä ominaisuudesta käytetään lyhennettä BVR, Beyond Visual Range).
Myös taistelukärki kasvoi 20 kilosta 30 kiloon, ja sen tyyppi muuttui jatkuvatankoiseksi: Continuous rod –tyyppinen taistelukärki koostuu metallitangoista, jotka on päistään kytketty toisiinsa vuorotellen: yläpäästään vasempaan, alapäästään oikeaan jne. Tangot on asteltu tynnyrimäisesti ontoksi lieriöksi, jonka keskellä on räjähdyspanos. Sen lauetessa tangot leviävät ympäristöön muodostaen raskaiden sirpaleiden yhtäjaksoisen toruksen kehäksi räjähdyksen ympärille, mikä repii metallilinnut riekaleiksi.
![]() |
| Jatkuvatankoinen taistelukärki. Kuva: Wikipedia |
Sparrow Echosta
tuli ensimmäinen aidosti massatuotettu Sparrow 25 000 ohjuksen
kokonaistuotantomäärällään, tosin jo Sparrow Deltaa valmistettiin sitäkin
merkittävät 7 500 kappaletta. Nämä ohjusmallit olivat USA:n ilmavoimien,
merivoimien lennoston sekä merijalkaväen lentovoimien pääasiallinen tutkaohjus
Vietnamin pitkässä ilmasodassa. Ja verta ne saivat maistaa pian.
VARPUSEN KYYNELEET
Se oli tavallinen
torstaiaamu, klo 09:00 17. kesäkuuta käärmeen vuonna 1965. F-4B Phantomit
näyttivät jälleen kerran mitä murhakulli tarkoittaa: turbiinien kimakka ulina
kiihtyi korviahuumaavaksi lentotukialus USS Midwayn
lentokannella. Jälkipolttimien helvetinlieskat syöksyivät suihkuputkista, ja
sielua rienaava sakea turbiinikömy sekoittui katapulttien paisuntahöyryyn
28-tonnisten monitoimihävittäjen ampaistessa taivaalle.
Komentajakapteeni
Lou Page ohjasi Phantomin NE101 pohjoiseen,
kohti Thanh Hoan siltaa, tutkaupseeri luutnantti J.C. Smithin valvoessa
herkeämättä AN/APQ-72 –etsintätutkansa näyttöä. Heitä seurasivat Phantomissa NE102 luutnantti Dave Batson ja
tutkaupseerinsa luutnantti Rob Doremus. He olivat yksi kolmesta parista
Phantomeja pommitustehtävän MIGCAP (MiG Combat Air Patriol)-ilmasuojana, itse
pommituksen suorittaisivat tukialuksen A-4 Skyhawk-rynnäkkökoneet.
![]() |
| F-4S katapultilla 1986. Kuva: The Aviation Geek Club |
Skyhawkit
suorittivat thetävänsä ja kääntyivät palaamaan tukialukselle, Phantomit
seurasivat ylempänä, ja kääntyivät pohjoiseen tarkastaakseen osaston
takasektorin suurilla tutkillaan. Eivätkä turhaan kääntyneetkään.
Etsintätutkissa
näkyi kaksi pistettä noin 60 kilometrin päässä, tulossa suoraan kohti. Parven
päällikkö Page päätti hyökätä, ja Phantomit kiihdyttivät 300 solmun (550 km/h)
parveilunopeudesta 500 solmun (930 km/h) taistelunopeuteen. Maalien nopeudeksi
mitattiin 400 solmua (740 km/h). Ohjaajat käänsivät ohjusvarmistimet pois
päältä, kytkivät jatkuva-aaltoiset AN/APA-128-maalinvalaisututkansa päälle, ja
tutkaupseerit alkoivat maalata kohteita tutkatähtäimillään.
Tähtäinlaite
mittasi jatkuvasti sekä ampuvan koneen että maalin suuntaa, nopeutta ja
keskinäistä kulmaa, ja näin laski ohjukselle oikeat ampuma-arvot. Tutkanäytölle
piirtyi rengas, joka kasvoi tai kutistui laskutulosten mukana, ja kun
tutkaupseeri näki maalipisteen renkaan keskellä, oli ohjuksella hyvä
laukaisuikkuna. Tutkaupseeri kuitenkin istui ohjaajan takana eikä hänellä ollut
omia ohjaimia, eikä sen enempää ohjainlaitetta tutkan tähtäämiseen: se oli
tehtävä kääntämällä hävittäjää kohteen suuntaan. Sen he tekivät antamalla
sisäpuhelimella ohjaajalle lyhyitä komentoja: ..käännä alas..vasemmalle...keskitä...ylös... Johtavan koneen
tutkaupseeri Smith halusi kohtauskurssin tulevan hieman sivusta, ja ohjautti
Phantomit noin 1500 metriä itään suorasta kohtauskurssista. Hänen ohjaajansa
Page taas parven päällikkönä lensi pari kilometriä edempänä kuin seuraava
Batson, sillä meillä oli pysyvä käsky tunnistaa maalinsa näköetäisyydeltä.
Hänen
taktiikkansa oli johtavana koneena lähestyä vihollista ensin ja vahvistaa
maali, jolloin perässä seuraava siipimies olisi vahvistuksen saadessaan
oivallisella ampumaetäisyydellä. Page itse taas pystyisi irtautumaan F-4
Phantomin valtavan raa’an tehon voimin kosketuksesta ja kääntyä hakemaan itse
suotuisaa tuliasemaa: vihollisen MiGit eivät 1965 yleensä kantaneet ohjuksia,
vaan niiden oli taisteltava tykinkantamalla. Samasta syystä hänen
tutkaupseerinsa maalitti kahdesta jonossa lähestyvästä maalista jälkimmäiseen,
ja käski Doremusin lukittautua keulimmaiseen. Riskiä että siipimies ampuisi
vahingossa johtajaa kohti ei juuri ollut, sillä he lensivät jokseenkin samaan
suuntaan eikä johtajasta heijastuva tutkapulssi siis dopplersiirtynyt, kun taas
lähestyvän vihollisen heijastuksessa siirtymä oli suuri.
![]() |
| F-4S ampuu Sparrowin 1982. Kuva: Wikimedia Commons |
Mutta nyt Page
erotti MiG-17:n tunnusomaiset pyöreät siivenkärjet hyvin, ja ohjus oli yhä
laukaisuikkunassa. Hän huusi radioon MIGejä!
ja painoi samassa viritetyn ohjuksen liipasinta. 200 kiloa vihanpitovälinettä
ampaisi samantien suuren hävittäjän vatsapuolelta valtavan lieskan mukana ja
kääntyi kohti lähestyvää MiGiä. Taistelukärki räjähti ja hetken aikaa näytti
siltä, että ohjus oli mennyt ohi. MiG-17 jatkoi lentämistään hetken, joka kului
kuin hidastetussa filmissä. Sitten hävittäjän oikea siipi repesi irti.
Toinen MiG
heittäytyi kyljelleen ja kääntyi tiukkaan kaartoon, joten Benson ja Doremus
joutuivat tähtäämään pidempään. Doremus näky näytöllään maalirenkaan laajenevan
suureksi: heijaste oli vahva ja laukaisuikkuna hyvä. Batson painoi liipasinta
noin 5000 metrin etäisyydeltä. AIM-7E Sparrow ampaisi oikean siiven alta
hirvittävän lieskan säestämänä, mutta Batson ei nähnyt siitä vilaustakaan. Hän
tuijotti herkeämättä tähtäintään, kunnes näki suuren tulipallon syttyvän
edessään. Tämäkin Sparrow oli osunut maaliinsa. Hän vilkaisi ylöspäin, näki
Pagen F-4:n yläpuolellaan, ja samassa sen jälkipolttoliekit sammuivat. Page oli
suorittanut laukauksensa jälkeen suunnittelmansa irtautumisen, ja Batson
kääntyi hänen peräänsä. Poistuessaan etelään polttoaine vaarallisen vähissä he
näkivät ohjusten jättämät kirkkaat savujuovat taivaalla, ja niiden alla yhden
laskuvarjon avautuvan. Puoliaktiivinen tutkaohjus oli ensi kertaa raadellut
verta taivaalta.
Tämä kohtaaminen
oli kuitenkin harvinainen onnenkantamoinen. Määräys tunnistaa kaikki kohteet
näköetäisyydeltä vei Sparrowilta sen suurimman edun, pitkän kantaman.
Kaartotaistelussa sen monimutkainen tähtäysmekaniikka oli toivotonta, ja
ennenkaikkea sen minimiampumaetäisyys oli pitkä, 1500 metriä. Sparrow piti
ampua hyvistä olosuhteista toimiakseen. Lisäksi suuren ja raskaan ohjuksen
liikehtimiskyky jätti toivomisen varaa. Aivan erityinen puute oli sen –
kaikkien muiden tutkahakuisten ohjusten ohella – alttius maahäiriöille: se ei
erottanut maalinsa heijastumaa maan pinnan heijastuksista. Sparrow oli siis
pakko ampua maaliin, jonka taustalla oli taivasta, eli käytännössä samalla
korkeudella tai ylempänä lentävää maalia kohti.
Ensimmäinen
ratkaisu oli brutaaliin lähinahisteluun paranneltu AIM-7E-2 kukon vuonna 1969.
Koiratappeluvarpusen vähimmäisampumaetäisyyttä oltiin saatu laskettua, sen
siivekkeitä oltiin lyhennetty ja ohjausjärjestelmää päivitetty vikkelämmäksi.
![]() |
| Sparroweja, todennäköisesti mallia AIM-7E-2, Vietnamissa. Kuljetusta varten siivet on irrotettu, ja niitä ollaan asentamassa takaisin. Kuva: The Aviation Geek Club |
Tulokset jäivät
silti laihoiksi. Vietnamin sodassa ammuttiin 612 AIM-7D, -7E ja -7E-2 –ohjusta,
joista 97 (15,8 %) osui maaleihinsa, tuhoten niistä 56 (9,2 %). Näistä vain
kaksi tuhottiin näköetäisyyden ulkopuolelta.
SARH ja sitä myös
Sparrow ei ollutkaan vielä valmis sotarauta. Syitä oli oikeastaan kaksi. Ensinnäkin
keilaskannaus tuotti signaaleja, joiden amplitudi saattoi hetiellä rajustikin
maalin muodon ja asennon suhteen: asennossa klo 12 kartiokeilaus saattoi nähdä
vihollisen leveästä pyrstöstä tulevan voimakkaan heijasteen, mutta antennin
kääntyessä kello kolmeen se saattoi nähdä vihollisen siiven ja senkin suoraan
takaapäin, jolloin heijaste oli hyvin kapea ja himmeä. Tämä johti odotettua
heikompaan resoluutioon, jonka arvioitiin olevan noin 10 metriä, mikä sai
Sparrowin usein räjähtämään ennenaikaisesti tai muutoin liian kaukana maalistaan.
Toisekseen maahäiröitä ei voitu vieläkään eliminoida tehokkaasti. Ampuvan hävittäjän tutkakeila heijastuu takaisin karkesti ottaen kaikesta, mikä ei sirota tai absorboi sitä. Mikäli maalin taustalla oli vain taivasta, tämä ei ollut ongelma, sillä taivaalla ei ole mitään mistä tutkakeila heijastuisi. Mutta planeetan pinnalla lähes kaikki heijastaa, joten vastaanotin näki vain puuromaista signaalia.
AIM-7F astui palvelukseen pian Vietnamin sodan jälkeen jäniksen vuonna 1975. Se oli suhteellisen vaatimaton päivitys, jossa viimeisetkin elektroniputket oli korvattu puolijohteilla. Sparrow Foxtrot oli kuitenkin yhteensopiva pulssidopplertutkien kanssa. Maaheijastetta voitiin tiettyyn rajaan asti suodattaa etäisyyssuotimella (range gate), joka suodatti pois ne heijasteet, jotka tulivat
väärältä etäisyydeltä eli käytännössä liian kaukaa (tämä voitiin laskea
yksinkertaisesti heijastusviiveestä). Tämä edellytti pulssitutkaa. Menetelmä oli kuitenkin sangen epätyydyttävä.
Se ei soveltunut liikehtimistaisteluun, ja sekosi kokonaan, mikäli etäisyys
maaliin ja maahan oli jokseenkin sama. Sparrowia pystyi siis edelleen väistämään hyvällä
menestyksellä kaartamalla jyrkästi alasektoriin.
Keilaskannausta
oli myös suhteellisen helppo häiritä: Valaisevan tutkan taajuus oli helppo
selvittää tutkavaroittimen vastaanottimella, ja mikäli ohjuksen antennin
pyörimisnopeus tiedettiin, oli helppoa lähettää häirintäsignaali, jonka taajuus
oli sama kuin valaisevan tutkan, mutta jonka amplitudit olivat lähes samalla
taajuudella kuin Sparrowin antennin pyörimistaajuus oli ja näin syöttää sen
vastaanottimelle väärennetyt amplitudit.
KAIKKINÄKEVÄ SILMÄ
Sparrowin
seuraava perheenjäsen oli oikeastaan sen atlantintakainen serkku Skyflash.
Britannia oli tilannut ensimmäisenä vientiasiakkaana omalaatuisen version F-4
Phantomista, F-4K:n, ja sen mukana Sparrowin. Ohjukseen ei kuitenkaan oltu
tyytyväisiä samoista syistä kuin amerikkalaiset olivat pettyneitä, mutta
elektroniikkayhtiö Marconilla oli kehitteillä uudenlainen hakupää. Skyflashin
kehitystyö AIM-7E:n pohjalta alkoi täydessä mitassaan härän vuonna 1973.
Ratkaisu oli monopulssitutka. Nimitys tulee tutkan
kyvystä erotella suunta ja etäisyys samasta pulssista, mutta on sikäli
harhaanjohtava, että tutkapulssi on todellisuudessa jaettu kahtia hieman eri
suuntiin lähetettyihin keiloihin, ja näiden takaisinheijastusta verrataan
toisiinsa. Heijastukset on voitava erottaa toisistaan, joten ne on
tyypillisesti polarisoitu eri
tasoihin, ts. niiden aaltomuoto värähtelee eri suunnissa. Vastaanottimia on
lisäksi oltava enemmän kuin yksi, tyypillisesti neljä kahtena parina: yksi
pysty- ja toinen vaaka-akselin suunnassa. Ne mittaavat heijasteen tarkkaa
saapumishetkeä ja –voimakkuutta. Mikäli heijaste saapuu toiseen
vastaanotinelementtiin eri hetkellä kuin toiseen, nähdään heijasteen
saapumiskulma vaihe-erosta vastaanottimien välillä. Koska vastaanotin ei pyöri,
ei heijastesignaalin amplitudi riipu siitä, mistä osasta maalia heijaste saapuu,
joten hakupään resoluutio kasvaa selvästi. Myös amplitudimoduloitu häirintä
vaikeutuu merkittävästi, sillä häirintäsignaalista nähdään edelleen suuntima
sen vaihe-erosta vastaanotinparissa.
| Monopulssihakupää. Kuva: Carlo Kopp |
Vastaavasti
pulssin polarisaatio eliminoi maahäiriöt olemattomiin: maasta heijastuva
tutkaheila on satunnaisesti polarisoitunutta, eli pulssit värähtelevät sattumanvaraisissa
suunnissa. Ilmiö on vastaava, kuin polarisoivissa aurinkolaseissa: veden
pinnasta heijastuva auringonvalo on tyypillisesti vaakapolarisoitunutta, joten
pystypolarisoidut aurinkolasit eivät päästä sitä läpi ja näin märkä tie ei
kirkkaana päivänä sokaise aurinkolaseja pitävää auton kuljettajaa. Kun maahäiriöistä päästiin käytännössä eroon, pystyi ohjuksen viimein ampumaan myös maataustaa vasten. Tästä ominaisuudesta käytetään ilmaisua lookdown/shootdown.
Monopulssihakupää
vaatii kuitenkin elektroniikaltaan paljon, eikä olisi ollut mahdollinen
elektroniputkilla. Vastaavasti myös itse tutkalta vaaditaan monopulssikykyjä
polarisointeineen eli asejärjestelmä oli syvemmin integroitu, kuin vain
maalinvalaisututkan heijastusta seuraava Sparrow joka ei vaatinut erityisempää
modulointia.
Mutta vaiva kannatti: kesällä lohikäärmeen vuonna 1976 USA:ssa F-4J Phantomeista ammuttiin 7 Skyflashia maalilennokkeja kohti. Niistä 6 osui. Lisäksi Skyflashin ampuminen oli nopeampaa ja helpompaa kuin Sparrow Echon: ohjus voitiin virittää tutkan taajuudelle heti nousun jälkeen, jolloin varsinaisessa ampumatilanteessa kului vain kahdesta kolmeen sekuntia, mikä kului ohjuksen lämpösähköisten akkujen käynnistymiseen. Myös maalinhaku oli helpompaa, sillä ennen laukaisua hakupäätä voitiin kääntää 40 asteen sektorissa. Palveluskäyttö alkoi Royal Air Forcessa hevosen vuonna 1978.
![]() |
| F-4M alistajavarustuksessa. Runkoripustimissa 4 Skyflashia, siipien kaksoisripustimissa 4 Sidewinderia sekä keskiripustimessa 20 mm M61 Vulcan-tykkisäiliö. Kuva: The Aviation Geek Club |
Saman vuoden joulukuuhun mennessä RAF oli ampunut 24 koelaukausta Skyflasheilla. Niistä vain kaksi meni ohi.
Italiassa Alenia kehitti vastaavan variantin, Aspiden, (Vipera Aspis eli aspiskyy) jonka palveluskäyttö alkoi Italian
ilmavoimissa käärmeen vuonna 1977. Molemmissa ohjuksissa on sama runko kuin
Sparrowissa, ja ne voidaan asentaa samoihin ripustimiin. Niiden käyttö vaatii
monopulssitutkaa, joten päivittämätön Sparrow-kykyinen hävittäjä ei kykene
maalittamaan niitä, mutta järjestelmät ovat toiseen suuntaan yhteensopivia:
AIM-7 voidaan maalittaa myös monopulssitutkalla.
![]() |
| Aspide. Ohjus on helppo tunnistaa nelikulmaisista siivekkeistään. Kuva: Wikipedia |
USA ei koskaan ottanut kumpaakaan ohjusta käyttöönsä, vaan kehitti vastaavilla vaatimuksilla uuden variantin, AIM-7M:n (intendentuuritunnuksessa siis hypättiin yli I, J ja K – AIM-7G jäi ilmavoimien prototyypiksi). Ominaisuuksiltaan Sparrow Mike vastasi pitkälti Skyflashia ja Aspidea: monopulssihakupää, digitaalinen ohjaustietokone, autopilotti (eli jos ohjus hetkeksi menetti kosketuksen maaliinsa, se jatkoi kohti sen edellistä sijaintia ja jatkoi uuteen heijasteeseen mikäli sellainen tuli – tämä salli ampuvan hävittäjän tehdä väistöliikkeitä ohjuksen lentoaikana) sekä uusi aktiivinen herätesytytin. Myös taistelukärjen tyyppi muutettiin jatkuvatankoisesta sirpalelataukseksi.
Sparrow oli viimein
täyttä todellisuutta siinä muodossa ja jopa sen yli, kuin se oltiin 1940-luvulla
tarkoitettu. Palveluskäyttö alkoi koiran vuonna 1982.
![]() |
| F-15 C ampuu todennäköisesti AIM-7M:n tai P:n. Kuva: Wikipedia |
Elektroniikan kehitys
oli 1980-luvulla vähintään yhtä ripeää kuin vuosikymmentä aiemmin. Seuraava
versio, AIM-7P, päivitti elektroniikan komponentit nykyaikaisempiin sekä lisäsi
datalinkin, jolla ampuva hävittäjä saattoi antaa ohjauskäskyjä kesken lennon.
Sparrow Papa sai maistaa sotaa Irakissa vuohen vuonna 1991. Persianlahden
sodassa ammuttiin 71 Sparrowia (malleja M ja P), jotka raatelivat taivaalta 26
alibabaa. Pk oli kasvanut 37 % :iin, mikä alkoi olla sotaraudalle jo
hyväksyttävä. Ennenkaikkea osa ohiammutuista Sparroweista oli ammuttu kohti
mahtavia kettulepakoita, MiG-25 Foxbateja, joiden huima nopeus (jopa 2,8 Mach)
teki ohjuksen työstä vaikeaa. Ampujan oli vaikeaa saada maalia jyvälle, suuri nopeus teki pakenevan maalin
saavuttamisesta vaikeaa ja kohtitulevan maalin kohtaus oli niin nopea, ettei
herätesytytin välttämättä ehtinyt toimia ajoissa.
Mutta varpusen
lento alkoi olla ohi. ATK oli viimein saanut kiinni 1950-luvun lupauksen: täysaktiivinen
ilmataisteluohjus oli viimein todellisuutta. Täysaktiivinen AIM-120 AMRAAM on hitaasti raadellut
Sparrowin, Skyflashin ja Aspiden NATO:n taivailta.
KATSO MERTA!
Tarinalla on
silti jatko-osa: Yhdysvaltain merivoimat oli jo 1960-luvun alussa havainnut
tarpeen kehittää lähi-ilmapuolustustaan. Se nojasi pitkälti pitkän kantaman
torjuntahävittäjiin ja raskaisiin ilmatorjuntaohjuksiin, kuten 540-kiloinen
RIM-2 Terrier sekä erityisesti RIM-8 Talos, kolmen ja puolen tonnin riski
möliskö. Matalalla lähestyvät rynnäkkökoneet ja kehittyvät meritorjuntaohjukset
olivat kuitenkin uhka, mihin nämä raskaat, korkealla lentäviä pommikoneita
vastaan suunnitellut ohjukset eivät voineet vastata.
Yhdysvaltain
maavoimat (US Army) oli kehityttänyt vastaavaan lähitorjuntatarkoitukseen
MIM-46 Mauler-ohjusjärjestelmän 1950-luvun lopulla. Merivoimat liittyi mukaan
hankkeeseen toiveissaan meritoimintaversio Sea Mauler, joka saataisiin käyttöön
suhteellisen pian, mutta ongelmissa
rypevä hanke lopulta haudattiin jäniksen vuonna 1963. Sparrow oli jo astunut
palvelukseen, joten valinta oli selvä: kehittää ohjuksesta ilmatorjuntaversio.
Sparrowille
sovitettiin pikavauhtia ASROC-sukellusveneentorjuntaohjuksen laukaisuputkeen
menevä ripustin, Mark 25, johon ripustettiin AIM-7E. Sen maalitusjärjestelmäksi
rakennettiin tutkavalaisin Mark 115, jota kääntävä merisotilas sai ohjeensa
laivan tutkakeskuksesta sisäpuhelimella. Tutkavalaisin oli kytketty
laukaisulavettiin, joka kääntyi aina samaan suuntimaan kuin valaisinlaitekin (joka
näytti erehdyttävästi kaksoisvalonheittimeltä) joten ohjus tarttui kapeampaan jatkuva-aaltoiseen
tähtäinkeilaan heti ammuttuaan, ja seurasi sen takaisinheijastusherätettä. Aseen
intendentuuritunnukseksi muutettiin RIM-7E Sea Sparrow (Surface Ship
Interception Missile – ”R” ei tässä yhteydessä tarkoita rakettia, vaan
laukaisualustalle annettua intendentuurikirjainta R). Palveluskäyttö
Yhdysvaltain merivoimissa alkoi vuohen vuonna 1967.
| Maalinosoituslaite Mark 115. Kuva: Wikipedia |
RIM-7E oli kovin
vaillinainen ilmatorjuntaohjus. Sparrow oli tarkoitettu ammuttavaksi
hävittäjästä, jolloin sillä olisi jo laukaisuhetkellään hävittäjältä saatua
liikemäärää ja korkeutta. Meren pinnalta ammuttuna se joutui kiihdyttämään
nollanopeudesta, mihin nopeaan vaakalentoon mitoitettu moottori kykeni vain
vaivoin. Sen huipputeho oli pieni ja paloaika suuri, sen tehtävä oli ylläpitää
nopeutta korkealla ilmakehässä. Kantama romahtikin noin 10 kilometriin
vaakasuunnassa edes optimiolosuhteissa. Lisäksi kiinteät siivet vaativat paljon
suuremman laukaisuputken, kuin itse ohjuksen halkaisija oli.
Sparrow Foxtrot
toi tähän parannuksen 1972. Ohjuksen analoginen ohjauselektroniikka oltiin
pakattu transistoreiksi, mikä vapautti valtavasti elektroniputkien viemää
tilaa. Tämä tiivisti ohjuksen rakennetta, joten taistelukärki voitiin siirtää
edemmäs ja käyttää siltä vapautunut tila puolestaan rakettimoottorin
polttoaineelle. Se tarkoitti kaksivaiherakettia, jonka ensiosa tuotti suuren
tehon lyhyeksi aikaa ja näin ampui ohjuksen suureen nopeuteen, jonka jälkeen
toinen vaihe paloi pienemmällä teholla pidemmän aikaa antaen ohjukselle liikehtimiskykyä.
AIM-7F jatkokehitettiinkin pian merivoimissa malliksi RIM-7H, jossa ohjuksen
siivet oli muokattu taittuvaksi malliksi, eli laukaisuputken tilantarve
pieneni huomattavasti. Palveluskäyttö alkoi US Navyssä härän vuonna 1973.
![]() |
| AIM-7E ja AIM-7F. Puolijohde-elektroniikka antoi tilaa siirtää taistelukärkeä ja luoda tilaa rakettimoottorille. Taistelukärki myös kasvoi 30 kilosta 39 kiloon. Kuva: War Thunder |
Vastaavasti myös
AIM-7M muokattiin RIM-7M:ksi, ja AIM-7P taas RIM-7P:ksi. Molemmat versiot voidaan
ampua myös uudemmista laukaisulaitteista, eli Mark 41 (AEGIS) ja Mark 48 VLS
(Vertical Launch System, eli ohjuksille on modulaariset laukaisusiilot
pystysuorassa alukselle).
Sea Sparrowin
kehitys päättyi 1990-luvulla AMRAAMin myötä, kuten AIM-7 Sparrowinkin. Mutta se
ei päättynyt. Raytheon yhdysti RIM-7P:n hakupään uuteen 10-tuumaiseen (254 mm)
ohjusrunkoon, ja poisti keskisiivet tykkänään, asentaen niiden tilalle matalat
ja pitkät kiinteät siivekkeet. Takasiivekkeet syövät enemmän energiaa, mutta
myös aiheuttavat suuremman ohjausmomentin moottorin käydessä. Suurempaan
runkoon mahtuu myös paljon enemmän polttoainetta, joten ohjus sekä lentää kauemmas
että aggressiivisemmalla lentoradalla kuin Sea Saprrow. Intendentuuritunnukskin
siis päivitettiin muotoon RIM-162 ESSM (Evolved Sea Sparow Missile), ja yhteys
alkuperäiseen Sparrowiin alkaa katketa.
![]() |
| Sea Sparrow ampuu ulos putkestaan. Siivet alkavat vasta taittua auki. Kuva: Wikipedia |
ESSM on monella
tapaa täysin uusi ohjus, joka jo ensimmäisssä versioissaan nojaaa vahvasti
tutkajärjestelmältään saamiinsa lisäohjauskomentoihin, ja myöhemmissä versioissaan
on jo täysaktiivinen. Sparrowista on tullut Theseuksen laiva: jokainen lauta on
vaihdettu erilaiseen, joten laiva ei ole enää sama eikä edes muistuta sitä,
joka lähti satamasta.
RIM-162 ESSM on
ensimmäinen Sparrowin versio, jota Suomen puolustusvoimat tulee käyttämään.
Ruotsissa Skyflash oli käytössä Saab JA 37 Viggen-hävittäjien BVR-ohjuksena,
mutta Drakeniin sitä ei koskaan integroitu, joten ei myöskään Suomen ilmavoimien
käyttöön. Vastaavasti apinan vuonna 1992 F/A-18C/D Hornet tilattiin Suomeen
poikkeuksellisen modernina versiona, jonka pääaseena oli AIM-120 AMRAAM ja
hävittäjä muutenkin pitkälti lisävarusteluettelo lähes täyteen ruksittuna.
Tuolloin jo ikääntynyt AIM-7 Sparrow jätettiin jo alkumetreillä pois pöydältä.
Eikä tämäkään ole
Sparrowin koko tarina: Israel ilmeisesti jatkaa AIM-7 Sparrowin käyttöä
edelleen, sillä sen 8-tuumaiseen (203 mm) runkoon mahtuu noin kaksinkertainen 40
kg (!) räjähdelataus, kuin AMRAAMin 7-tuumaiseen (178 mm). Puoliaktiivisella
ohjuksella on myös omalaatuinen, tosin melko tarpeeton etu: mikäli maali
paljastuu ampumisen jälkeen vääräksi, voi ohjaaja sammuttaa tutkansa ja näin
pimentää ohjuksen hakupään. Todennäköisin syy kuitenkin lienee suuri vanhojen
Sparrow-ohjusten varanto, joiden käyttö lennokkimaaleja on suhteellisen
kustannustehokasta.
Ja niin Sparrow on
kaatunut kuolematta, ja sen tarina vain jatkuu.
![]() |
| RIM-162 ESSM. Kuva: Wikipedia |
Lähteet:
https://weaponsystems.net/system/941-AIM-7+Sparrow
https://www.designation-systems.net/dusrm/m-7.html
https://ww2db.com/other.php?other_id=18
https://www.rafmuseum.org.uk/research/collections/raytheon-aim7-sparrow/
https://www.britannica.com/technology/rocket-and-missile-system/Tactical-guided-missiles#ref520865
http://www.astronautix.com/s/sparrowaim-7.html
https://www.globalmilitary.net/missiles/aim-7-sparrow/
Jospeh Gulick, Coleman Hyatt, Oscar Martin, Jr: The Talos Guidance System. Johns Hopkins APL Tehnical Digest. Volume 3, Number 2, 1992. Saatavissa:
Susan H.H. Young: USAF
Almanac: Gallery of USAF Weapons. Air Force Magazine, toukokuu 1999. Saatavissa: https://www.airandspaceforces.com/PDF/MagazineArchive/Magazine%20Documents/1999/May%201999/0599gallery.pdf?utm_source=chatgpt.com
https://aircrafttotal.nl/Raytheon_AIM7_Sparrow%20.html
Air Intercept Missile
(AIM)-7 Sparrow. Naval Air Systems Command (NAVAIR), U.S. Navy Saatavissa:
Carlo Kopp: Active and
semiactive radar missile guidance. Australian Aviation, kesäkuu 1982. Saatavissa:
https://www.ausairpower.net/TE-Radar-AAMs.html
https://www.historynet.com/how-navy-aircrews-scored-the-first-mig-kills-over-vietnam/
https://www.radartutorial.eu/19.kartei/11.ancient4/karte015.en.html
https://www.forecastinternational.com/archive/disp_old_pdf.cfm?ARC_ID=1098
https://en.missilery.info/missile/skyflash
https://weaponsystems.net/system/1391-RIM-7+Sea+Sparrow
https://www.designation-systems.net/usmilav/missiles.html
https://www.twz.com/39648/israeli-f-15s-were-armed-with-old-missiles-during-b-52-escort
https://theaviationgeekclub.com/the-f-4-and-the-dogfight-sparrow-why-the-improved-aim-7e-2-scored-few-mig-kills-during-the-vietnam-war/ Otsikkokuva: The Aviatonist















_July_2010.jpg)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti