Centurionin tarina alkaa menestyksestä ja tuhosta. Oikeastaan sen edeltäjien menestyksestä ja tuhosta:
Ennen toista maailmansotaa panssariaseessa
eli karkeasti ottaen jako keveisiin tiedusteluvaunuihin, keskiraskaisiin
vaunuihin eli panssariyhtymien pääkalustoon ja raskaisiin läpimurtovaunuihin.
Briteillä jako taas perustui (keveiden tiedusteluvaunujen lisäksi) jalkaväen
tukivaunuihin (Matilda mk. II) ja risteilijävaunuihin (Cruiser, Crusader),
joiden tehtävä oli korvata ratsuväki strategisessa merkityksessä ja kahakoida
toisia panssarivaunuja vastaan. Jakoa sekoitti vielä sekin, että saksalaiset
jakoivat keskiraskaat vaununsa kahtia, eli panssaritaistelua (Panzer III) ja
jalkaväen tulitukea (Panzer IV) ajatellen. Soppa oli sekava, kun mukaan
otettiin vielä tornittomat rynnäkkötykit ja usein tornittomat
panssarintorjuntavaunut, joilla taas ei välttämättä ollut panssarisuojaa kuin
nimeksi ja osaa voitaisiinkin kutsua lähinnä moottorilavettitykeiksi.
Toinen maailmanpalo kiihkeine
kehityspolkuineen mullisti koko ajattelun. Vaunurunkojen ja moottorien kasvu,
sekä soveltuvien pääaseiden kehittyminen yhdessä taktillisen ajattelun
murroksen kanssa avasi uuden mahdollisuuden: suurimman osan, ellei jopa kaikki,
näistä rooleista voisi toteuttaa yhdellä vaunumallilla. Ajatus syntyi
puolivahingossa vaunujen kehittyessä hurjaa tahtia (Saksassa, missä Panzer V
Panther oikeastaan täytti nämä roolit) tai puoliksi tarkoituksella, kuten
Centurionin tarina eteni.
Britit olivat havainneet taistelusssa niin
Ranskassa 1940 kuin Pohjois-Afrikassa 1941-42, ettei vaunujen jaottelu
jalkaväki- ja risteilijävaunuihin vastannut tarkoitustaan, sillä liikkuvassa
sodankäynnissä vaunuosasto saattoi kohdata niin vihollisen jalkaväkeä,
tykistöä, panssareita kuin pst-tykkejäkin, joten sen ominaisuuksien oli
sovittava taisteluun niitä kaikkia vastaan. Täten suhteellisen kevyen ja kohtuullisen
pienikaliiperisella mutta hyvin läpäisevällä pääaseella varustetun
risteilijävaunun panssarointia oli vahvistettava ja toisaalta pääaseen
kaliiperia kasvatettava, jotta sillä voisi ampua myös jalkaväkimaaleja
riittävän tehokkaalla sirpaleammuksella. Vastaavasti taas vahvahkosti
panssaroitujen, mutta hitaiden ja kevytaseisten jalkaväkivaunujen liikkuvuutta
eli käytännössä kulkunopeutta niin maastossa kuin marsseillakin oli
parannettava, jotta ne soveltuisivat moderniin, liikkuvaan taistelutapaan.
Lisäksi jalkaväen liikkuvuutta oltiin jo aiemmin pyritty käytännön pakon
sanelemana lisäämään kuorma-autoilla tai
mahdollisuuksien mukaan myös keveillä telavaunuilla, joten myöskään jalkaväki
ei enää niinkään sanellut hidasta etenemisnopeutta.
Molempien vaunutyyppien roolit voitaisiin
siis korvata yhdellä, kokonaan uudella vaunutyypillä, jolla olisi
suurikaliiperinen pääase, suuri tehopainosuhde sekä riittävä keulapanssari
taisteluun vihollisvaunuja tai pst-aseita vastaan. Britit kutsuivat konseptiaan
”universaaliksi taisteluvaunuksi (Universal Tank)”; taistelupanssarivaunun
(Main Battle Tank) käsite oli syntynyt.
Yleiskäyttöisen panssarivaunun ensimmäinen
iteraatio A41 syntyi syksyllä 1943. Sen raamit olivat modernit: 40 tonnin
taistelupaino, vahva Rolls Royce Meteor –moottori, kolmen tuuman
suurnopeustykki pääaseena, sekä kolmen tuuman keulapanssari, joka oli
kompromissi keveiden risteilijävaunujen ja raskaan jalkaväkitukivaunu
Churchillin 6 tuuman väliltä, mutta kallistettu, jotta suojaustasoon
päästäisiin annetun painorajan puitteissa.
Kallistetun panssarilevyn toimintaperiaate: trigonometrian vuoksi matka levyn läpi kasvaa sitä kallistamalla. Kuva: Wikipedia |
Levyn kallistus lisäisi sen suoja-arvoa merkittävästi: sen sijaan, että ammuksen olisi läpäistävä vain suoraan levyn paksuus, on sen kallistetussa levyssä kuljettava matka
missä
TN= levyn paksuus
ϕ = levyn kallistuskulma pystysuorasta
A41:n 3 ” eli 76 mm keulalevyn suoja-arvo
vastasi siis 107,48 mm pystysuoraa vastaavanlaatuista levyä – tosin käytännössä
jopa enemmän, sillä toisen maailman sodan aikaan yleisin pst-tykkien ja
panssarivaunukanuunojen ampumatarvike oli panssarikranaatti APC (Armour Piercing
Capped), jolla on luotimainen halkileikkausprofiili, kovametallinen
läpäisykärki, räjähdysainelataus sekä ammuksen hidastumisesta aktivoituva
pohjasytytin, tai kärkikapselillinen panssarikranaatti APCBC (Armour Piercing
Capped Ballistic Cap), jossa edellisen lentorataominaisuuksia on parannettu ohuella
ja ontolla ballistisella kärkikappaleella. Tällainen ampumatarvike saattaa
riittävästi kallistettuun levyyn osuessaan jopa kimmota tykkänään pois
kohteesta.
Painorajoitus taas oli tiukka 40 tonnia,
sillä se oli sekä brittiarmeijan raskaimpien kuljetuslavettien että
Bailey-pikasillan suurin sallittu ajoneuvopaino. Lisäksi vaunun ulkomittoja
rajoittivat brittirautateiden suht ahtaat kuormaulottumat, eli ehdoton
maksimileveys 3,25 m, mieluiten alle 3,12 m (vertailun vuoksi, Suomessa
rautateiden kuormaulottuma on 3,4 m ja suurin sallittu korkeus 5,3 m –
rautatiestandardit eroavat merkittävästi muutoinkin kuin raideleveyden osalta).
Saksalaiset raskaat Tiger-vaunut olivat länsiliittoutuneille järkytys saapuessaan Rommelin Afrika Korpsin vahvuuteen joulukuussa 1942. Niitä ei tahtonut saada hengiltä millään, kuusinaulaisen eli 57 mm pst-tykin panssarikranaatin läpäsy 500 metristä eli Pohjois-Afrikan oloissa melkeinpä lähietäisyydeltä juuri ja juuri riitti. Britit olivat jo aiemmin alkaneet kehittää kolmen tuuman eli 76,2 mm raskasta pst-tykkiä jo 1941 aavistaessaan saksalaisten varmasti kehittävän vaunujaan edelleen, mutta tuotannon alkaessa 1942 ei briteillä ollut vaunuja, joihin näin raskaan tykin olisi voinut asentaa. Siksi kolmituumaiset – tai oikeammin 17-naulaiset, erotuksena lukuisista muista kaliiperiltaan kolmen tuuman tykeistä – oli käytännön pakosta asennettava kiireen vilkkaa kenttätykistön 25-paunaisten haupitsien haaralaveteille ja vedettävä kuorma-autoilla etulinjan puolustusasemiin (paunat kaliiperimittana toimivat täsmälleen, kuten haulikon kaliiperi, mutta takaperin: mitta ilmaisee, kuinka raskas olisi lyijykuula, joka mahtuu putken läpi. Koska lyijyn tiheys on 11,348 kg/cm3, ja pallon tilavuuden kaava
on tästä helppo laskea, että 17-paunaisen tykin putken sisähalkaisija on 76,2 mm ja 25-paunaisen 87,63 mm)
Tiikerikauhu aiheutti paniikkiaallon
länsiliittoutuneiden joukoissa tiedon levitessä kulovalkean tavoin. Vedettävä
pst-tykki ei soveltunut offensiiveihin, joten sen moottorointi oli mitä
kiireellisin asia. Ensimmäinen yritys oli purkaa vanhentuneista Valentine-jalkaväkitukivaunuista
tornit, asentaa niiden tilalle 17-naulainen putki osoittamaan vaunun takakannelle
ja rakentaa ympärille ohuista panssarilevyistä kasematti, joka suojasi
tykkimiehiä tykiltä katsoen edestä ja sivuilta. Tykki asennettiin takaperin
osin tasapainosyistä, mutta erityisesti jotta suhteellisen suojattomalla vaunulla
voitaisiin irtautua heti laukauksen jälkeen. Näitä Archer-moottorilavettitykkejä
rakennettiin 655 kappaletta maaliskuusta 1943 alkaen, mutta se tarjosi vain
liikkuvuusetua. Seuraava askel oli asentaa 17-naulainen USA:sta tuotuihin
keskiraskaisiin M4 Sherman-panssarivaunuihin, joiden alkuperäinen 75 mm
lyhytputkinen panssarikanuuna ei suorituskyvyltään riittänyt raskaita Tigereitä
sekä myöhemmin (aluksi neuvostoliittolaisten kohtaamia) Panthereita ja niiden
paksuja keulalevyjä vastaan.
Panssariammusten perustyypit. Kuva: Quora |
17-naulaisen sovittaminen Shermanin torniin
ei ollut helppoa. Voimakkaan tykin rekyylimatka oli melkein tasan metri, aivan
liian suuri mahtuakseen tornin sisään. Tykin rekyylijärjestelmä piti
suunnitella kokonaan uusiksi ja hidastimia lisättävä. Tykkiä myös kallistettiin 90 astetta vasemmalle, jotta se saatiin ladattua vasemmalta puolelta (tykki on alunperin päältäladattava) ja se ylipäätään
mahduttiin tekemään tornin sisällä. Myös ampujalle oli lisättävä oma luukku,
sillä suuren tykin ohi häen oli erittäin vaikea päästä vaunusta ulos. Muutokset
olivat niin merkittäviä, että 17-paunaisella tykillä varustetut Sherman Firefly
oli jo tehtaalla USA:ssa valmisteltava brittiläisen tykin asennusta varten. Amerikkalaiset
olivat kehittäneet itse oman kolmituumaisen suurnopeustykin Shermaniin, mutta
sen suorituskyky jäi 17-naulaisen taakse. Amerikkalaisen M1-tykin ampumatarvike
oli 76,2x539mm ja 17-naulaisen 76,2x583mmR, ja vaikka huippumitat ovat
nimellisesti lähellä toisiaan, oli brittitykin hylsy selvästi suurempi ja
ladattu 2,5 kg suuremmalla ajoainelatauksella. Brittiläisen omalaatuisuuden
ohella tämä on voinut olla yksi syitä, miksi brittitykkiä puhuteltiin
nimenomaan 17-naulaiseksi – erilaisesta suorituskyvystä ja ampumatarvikkeesta
ei jäänyt epäselvyyksiä.
Sherman Firely,ja 17-naulainen pääse. Kuva: Wikipedia |
Britit olivat kaavailleet 17-naulaisen
asentamista myös uusimpaan risteilijävaunuunsa, Cromwelliin, mutta sen
tornilaakeri osoittautui liian pieneksi ottamaan sitä vastaan, ja
jatkokehitelmä A30 Challengerin tuotanto ajatui jatkuvasti uusiin ongelmiin. Siksi
Winston Chruchill ajoi voimakkaasti Sherman Firefly-projektia, ja vaunuja
tilattiin yhteensä 2100 kappaletta.
Näinollen oli myös selvää, millä pääaseella uusi
universaalivaunu A41 tultaisiin aseistamaan. Se olisi 17-naulainen, jonka
läpäisykyky oli perinteisellä APCBC-ampumatarvikkeellakin sen oman keulalevyn
läpäisevä vielä 2000 metrissä. Britit kehittivät myös uudentyyppisen
ampumatavikkeen, alikaliiperiammus APDS:n (Armour Piercing Discarding Sabot),
jossa itse ammuksessa ei ole räjähdysainetta lainkaan. Maksimilatauksella eli
suurella lähtönopeudella (1200 m/s) ammuttu ammus on kevyestä materiaalista
valmistetun keulastaan kuppimaisen holkin sisällä oleva kovametallinen (volframkarbidi
WC) keerna, jonka ympäriltä ilmanvastus repii holkin (sabot), ja kova, raskas ja poikkipinnaltaan kapea keerna iskee
liike-energiallaan kohteeseensa nuolen lailla (englanninkielisessä kirjallisuudessa
tästä massan tai ehkä oikeammin liike-energian keskittämisestä kapealle poikkipinta-alalle
käytetään toisinaan ilmaisua sectional
density). Tästä ja varsinkin myöhemmin kehitetystä siivekevakautetusta
versiosta tulee nimi nuoliammus.
APDS iski teräkseen kuin veitsi kuumille
kiville. Läpäisykyky oli 100 metrissä hurja 275 mm ja vielä 3 kilometrissäkin
162 mm, enemmän kuin panssarikranaatilla 100 metrissä. Sen heikkous oli laukauksen
suuri hajonta, sillä 17-naulainen oli kaikkien muiden panssarivaunukanuunoiden
tapaan rihlattu, ja suunniteltu lyhyelle, täyskaliiperiselle
panssarikranaatille. Pyörimisvakautetun ammuksen suorituskyky, tässä
oikeastaan ammuksen vakautuminen, on riippuvainen putken rihlannoususta, eli
matkasta, jonka aikana rihlauskierre tekee täyden kierroksen. Nuoliammus
tarvitsee massaa kapean pinta-alan taakse, joten ammus on pitkä, ja tykin
rihlannousu sille liian matala, joten APDS ei vakautunut kunnolla.
Tarkkuus kuitenkin riitti mainiosti Länsi-Euroopan
ampumaetäisyyksille, ja kolmen tuuman kaliiperi ratkaisi myös ongelman
jalkaväki- ja muiden pehmeiden maalien ampumisesta: sirpalekranaattiin
ladattiin 480 g trinitrotolueenia ja miinakranaattiin 580 g. Suorituskyky riitti
siis kaikkia maaleja vastaan.
A41:n voiman ytimenä toimi Rolls Royce
Meteor. 27-litrainen V12 oli Spitfire-hävittäjästä tunnetun Merlinin pikkuveli.
Tai oikeammin se oli alunperin kuohittu veli, sillä ensimmäiset Meteorit olivat
pakkolaskun tehneistä RAF:n koneista kaavittuja Merlinejä, joita ei kuitenkaan
mahdollisten vaurioiden takia kelpuutettu takaisin palvelukseen, missä täyttä
tehoa tarvittiin lentoonlähdön lisäksi usein, ja sen toimivuuteen piti voida
luottaa. Panssarivaunut sensijaan eivät aja huipputeholla, vaan väännöllä, joka
on lähes poikkeuksetta keskikierrosalueella. Tehon ja väännön välillä vallitsee
kytkös
missä
P = teho,
ω = kulmanopeus, ja
M = vääntömomentti
mistä johtuen huipputehon vallitessa
korkealla kierrosluvulla vääntömomentti laskee, sillä kaikille suureille on
käytännöllinen maksimi. Yhtälölle ei ole olemassa sellaista käytännön
ratkaisua, missä molemmat suureet riippuvat lineaarisesti vain kulmanopeudesta.
Karkeasti ottaen, vääntömomentilla saadaan aikaan kiihtyvyys ja teholla
huippunopeus. Edelleen karkeasti ottaen, panssarivaunulle suuri huippunopeus ei
ole läheskään yhtä tärkeää, kuin kyky kiihdyttää ja erityisesti päihittää
liikettä vastustavia voimia, kuten ajoneuvon omaa massaa ja kitkaa. Tässä käytössä
lentokonekäytöstä hylättyjen Merlineiden ei tarvinnut ajaa jatkuvasti
huipputeholla pakosarjat punaisina, vaan möyriä huippuväännöllään. Sitä kaikki
moottorit tekevät mielellään.
1941 tällä tavalla käytöstä poistettu Merlin
asennettiin Crusader-risteilijävaunun runkoon, korvaten aiemman amerikkalaisperäisen,
samankokoisen 27 litran Liberty L-12:n. Ilman ahdintaan Rolls Royce Meteor
(uudelleennimetty Merlin-aihio) tuotti noin 600 hevosvoimaa, siinä missä
Liberty noin 400. Koeajo oli onnistunut epäonnistuminen – vaunun huippunopeutta
ei saatu mitattua, sillä vaunu ampui paikaltaan kuin Meksikon pikajuna, ja sen liike yllätti sekuntikelloja pitelevät mittaajat.
Vaunukäyttöä varten Merlinistä poistettiin
remmiahdin ja potkurin alennusvaihde,
männät vaihdettiin takoteräksisistä valuteräksisiin ja ilmeisesti niitä
madallettiin, sillä Meteor käytti alemman oktaaniluvun bensiiniä, eli
puristussuhdetta oli pakko laskea. Vaunukäytössä ei myöskään tarvittu
kevytmetallilejeerinkejä, joten ne korvattiin teräksellä. Lisäksi moottorin kiertosuunta
vaihdettiin, mikä vaati muutoksia voiteluun ja nokkakoneistoon.
Rolls Royce Merlin-lohkojen tuotantoa. Kuva: Tank Historia |
Ei ollut epäselvyyttä mikä moottori A41:een
asennettaisiin. Rolls Roycella oli kuitenkin täysi työ saada Merlinejä Royal
Air Forcen tarpeisiin, kapasiteetti ei millään riittäisi panssarituotantoon
Britannian olleessa puolustuskannalla saarellaan. Lisenssituotannon aloitti Rover
1942. Myllyt tuottivat 600 hevosvoimaa ja 1950 Nm vääntöä.
Meteor näki palveluskäyttöä Cromwell-vaunujen
saapuessa rintamalle 1944, mutta vaunujen voimansiirto ei tahtonut kestää
koneiden voimaa. Rolls Royce Meteoreihin asennettiin kierroslukurajoittimet
leikkaamaan 20 % huipputehosta ja täten huippunopeudesta pois, joka silti oli
52 km/h.
Cromwell oli heikosti aseistettu 75 mm
tykillä, ja sitä seurasi pian jatkokehitetty versio Comet, jossa pääase oli
17-naulaisesta tykistä kesytetty, pienennetty versio 77 mm HV (High Velocity)
ja telastoon lisätty yläpaluupyörät. Osin tästä kehityskulusta (aiemmat
brittien risteilijävaunut olivat käyttäneet Christie-jousitusta, jossa ei ole
paluupyöriä) eteni myös A41:n kehitys; telapyöriä oli yksi enemmän, telat
leveämmät, jousitusmalliksi päivitettiin kaksiakselisiin teleihin perustuva
Horstmann-jousitus (etummaisen akselin noustessa estettä ylös telinsisäiset
vipu ja jousi siirtävät jännitystä myös taemmalle akselille), runko oli täysiin
uutta suunnittelua kuten valuteräksinen, kuusikulmainen tornikin. Vaunu sai
nimen Centurion, sadanpäämies.
Suuremmassa ja suurempaan tornikehään
asennetussa tornissa oli nyt luonnollisesti voimakas 17-naulainen, ja
omalaatuisena kakkosaseena 20 mm Polsten-automaattitykki – ratkaisu, jolle
aivan ilmeistä syytä ole näkyvissä. Pikatykki oli asennettu kauas tornin vasempaan reunaan, joten sillä ampuminen käyttäen pääaseen tähtäintä koaksiaaliaseen
tavoin oli varmasti varsin hankalaa. Valuteräksisen tornin paksuus
keulasektorista oli 6 tuumaa eli 152 mm, joka riitti nippa nappa pysäyttämään
saksalaisten yleisimmän pst-tykin, 75 mm PaK 40:n panssarikranaatin
lähietäisyydeltä, samoin kuin rynnäkkötykkien ja Panzer IV:n KwK 40:n
panssarikranaatin, muttei kovametalliytimellisiä APCR-ammuksia (Armour Piercing
Compostie Rigid; ampumatarvikkeen toiminta muistuttaa hieman nuoliammusta,
mutta siinä ei ole irtoavaa holkkia, vaan täyskaliiperisen ammuksen kärjessä on
ytimen halkeamista estävä muovinen shokkivaippa, ulkokuori on kevyttä alumiinia
ja ydin kovaa ja tiheää volframkarbidia) vastaan se ei riittänyt.
Saksalainen Pz.Gr. 40, APCR-tyyppinen kovametalliydinammus. Kuva Wikipedia |
Centurion mk I:tä seurasi siis pian mk. II, jonka rungon keulalevy oli vahvistettu 118 mm:iin ja kylkilevyt 38 mm:stä 51 mm:iin. Tämä johti luonnollisesti maltilliseen painonkasvuun, mutta siihen oli nyt varaa: Rolls Royce Meteorin muskelit riittivät vallan mainiosti ja Centurionin liikkuvuus ylitti jopa ripeäliikkeisen Cometin. Myös sotaministeriö tinki tiukoista mittavaatimuksistaan, ja painon kasvu 45 tonniin hyväksyttiin: vaunu oli niin lupaava, että logistisista vaatimuksista oli kannattavampaa joustaa ja kehittää raskaammat kuljetuslavetit, kuin rajoittaa Centurionin suorituskykyä. Mark I –versiota ei valmistettukaan kuin piensarja, kun Mark II:ta tilattiin 800 vaunua marraskuussa 1945 – sodan siis jo päätyttyä.
Centurion Mk1. 20 mm Polsten-tykki näkyy selvästi. Kuva: Quora.com |
Toisen maailmanpalon vaatimat teollinen
kapasiteetti ja logistiikka olivat niin suunnittelu- kuin valmistusresurssien
kannalta hyvin haastavia. Centurion oli täysin uutta suunnittelua, ja sen
valmistelu massatuotantoon (kuten kaikkien tuhansien komponenttien massatuotanto, joille oli etsittävä alihankkijat ja näiden taas suunnitella ja valmistaa niille tuotantovälineet) olisi rauhanoloissakin ollut pitkällinen prosessi. Vain
kolme prototyyppiä ehti rintamakokeisiin Belgiaan huhtikuussa 1945, kun Saksa
oli käytännössä jo lyöty.
Kylmän sodan jakolinjoa alettiin kuitenkin jo
vetää. Neuvostoliitto oli kehittänyt ja valmistanut massoittain erittäin suorituskykyisiä
raskaita (mm. JS-2, 122 mm pääase) kuin keskiraskaitakin (Legendaarinen T-34,
joka oli jo kolmatta vuotta saatavilla erinomaisella 85 mm pääaseella) vaunuja
ja keskittänyt niitä runsasti miehittämäänsä Eurooppaan. Länsiliittoutuneiden
oli vastattava läsnäolevaan voimaan vastaavalla panostuksella ja Britannia piti
yhä kiinni suurvalta-asemastaan, joten erittäin lupaavan vaunutyypin tuotantoa
jatkettiin sodan päättymisestä huolimatta korvaamaan vanhentuneita malleja. Centurionin
palveluskäyttö alkoi joulukuussa 1946.
Centurion ei ainoastaan päässyt tuotantoon,
vaan myös jatkokehitykseen. 17-naulaisen alikaliiperiammuksen heikkoon
tarkkuuteen ei oltu tyytyväisiä, ja toisaalta niin Neuvostoliiton kuin USA:nkin
raskaiden vaunujen pääaseet olivat jo selvästi suurikaliiperisempia (USA oli
tuonut jo sodan aikana 90 mm kanuunan M36 –panssarintorjuntavaunuun ja aivan
sodan lopussa myös raskaaseen M26 Pershing –panssarivaunuun). Royal Ordance ei
jäänyt sormi pyllyssä huussiin, vaan kehitti uuden, 20-naulaisen (eli 84 mm)
tykin ja mikä merkittävintä, siihen vakaimen, jonka avulla liikkuvastakin
vaunusta voitiin ampua kohtuullisella osumatodennäköisyydellä. Läpäisykyky
kasvoi panssarikranaatilla 210 ja nuoliammuksella huimaan 330 mm:iin. Sillä oltaisiin
tultu läpi jo sotienvälisten taisteluristeilijöiden panssarivyöstä.
20-naulaisella varustettu Centurion Mk. III
korvasi vanhemmat versiot pian, ja ne joko päivitettiin kolmosmalliin tai
muutettiin pioneeri- ja hinausvaunuiksi. Mark III:ssa myös 20 mm pikatykki
viimein poistettiin epäkäytännöllisenä, ja korvattiin Besa- konekiväärillä
kaliiperissa 7,92x57 Mauser. Centurion oli valmis kylmään sotaan.
Sotaa sadanpäämies sai maistaa Koreassa 1950.
Korean niemimaan kukkuloilla voimakkaat ja ketterät Centurionit ajelivat
kiinalaiset kylmiksi. Ne pääsivät vaikeisiinkin paikkoihin, jopa kukkuloiden
huipuille, ja niiden tulivoima oli murskaava. Korean sota ei ollut
panssariaseelle varsinainen päänäyttämö, mutta Centurionit antoivat useissa
taisteluissa vahvaa ja arvokasta tulitukea jalkaväelle. Australialaiset
toimivat samoin puolitoista vuosikymmentä myöhemmin Vietnamissa.
Kaikki voitot tulevat jollain hinnalla. Tuhottu Centurion Koreassa 1951. Kuva: Wikipedia |
Centurionista tuli valtava vientimenestys,
tosin aluksi lähinnä Brittiläisen Kansanyhteisön jäsenmaissa. Ruotsalaiset
olivat haikailleet vaunujen perään heti suuren maailmankulon tukahduttua, mutta
britit totesivat ykskantaan, että vaunu vapautetaan vientiin vasta, kun
brittien oma armeija on modernisoitu, mihin saattaisi mennä kymmenkunta vuotta.
Korean sodan aikana Britannia kuitenkin havahtui arkirealismiin, ja valtion
tasetta painoi ankara pula ulkomaanvaluutasta. Ruotsin tarjoukseen tartuttiin
1952 ja vaunuja myytiin lopulta 350.
Centurionin seuraava askel otettiin yllättävässä
paikassa: Budapestissa. Kommunismiin kyllästynyt Unkarin kansa nousi kapinaan,
jonka Hrustsevin Neuvostoliitto satelliittivaltioineen kukisti verisesti.
Ankarien katutaistelujen lomassa unkarilainen T-54- miehistö ajoi vaununsa
Britannian suurlähetystön portista sisään ja anoi turvapaikkaa. Britit saivat
käsiinsä ensikäden tietoa Neuvostoliiton ensimmäisestä todellisesta
taistelupanssarivaunusta, näiden vastineesta Centurionille.
Toimintakyvytön T-54 Budapestin kaduilla 1956. Kuva: Reddit |
Tiedot olivat pysäyttäviä. T-54A:n keula oli
liian paksu 20-naulaiselle, ja Neuvostoliiton epäiltiin kehittävän edelleen
raskaampiakin vaunuja (JS-sarjan viimeinen vaunu, T-10 oli astunut palvelukseen
1954). Centurion tarvitsi suuremman seipään.
Royal Ordnance ei edelleenkään jäänyt sormi
pyllyssä huussiin arvailemaan. Raskaampien aseiden prototyyppejä oli kehitetty
jo aiemmin, mutta nyt erilaiset dadaistiset kokeilut ja dekadentit yksiköt
heitettiin romukoppaan. Syntyi vapaan maailman oikea käsi, Royal Ordnance L7.
Rihlattu 105 mm kanuuna oli erittäin moderni.
Sen pituusmitta oli L/52, eli putken pituus oli 52 kertaa kaliiperi, missä
raskas ammus sai kerätä 105x617mmR hylsyyn ladatusta karvaa vaille 6 kilosta
nitroselluloosaa lähtönopeutta 1478 m/s. Nuoliammukset rykivät näillä voimilla
läpi 254 mm pystysuorasta levystä 1500 metrissä. Putkessa oli myös
savunpoistin, joka puhalsi ruutikaasut putkesta ulos, eivätkä ne päätyneet
lukon auetessa vaunun sisään.
Tulevaisuudessa eli 1970-luvulla myös itse
rotaatiovakautettu APDS-nuoliammus korvattiin siivekevakautetulla APFSDS (Armour
Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot, jonka kierre rihlatussa putkessa
kumotaan vastaholkilla ja nuoli vakautuu sen sijaan lennossa siivekkeillä – näin
nuoli ei koe itseään sirpaloivia hyrrävoimia osumahetkellä) –nuolilla, jotka
myskivät läpi 370 mm levystä kilometrin etäisyydellä. Centurion oli nyt valmis.
Royal Ordnance L7:llä varustettu Mark 5/2 astui palvelukseen 1959.
Sitten olikin aika maistaa jälleen sotaa. Intia kävi verivihollisensa Pakistanin kanssa erään verisimmistä yhteenotoistaan 1965. Kolme Intian armeijan panssarirykmenttiä (noista yhdellä, 3. Ratsuväkirykmentillä, kalustona oli Centurion-vaunut) sai vastaansa kuusi pakistanilaista panssarirykemnttiä, joiden kalustona olivat amerikkalaiset M47- ja M48 Patton –vaunut, joiden 90 mm pääaseen läpäisykyky oli intialaisten Centurionien 84 mm suurnopeustykkejä heikompi. Ensimmäisessä merkittävässä panssaritaistelussa Centurionit ottivat selkeän yliotteen, kun pakistanilaisten hyökkäys onnistuttiin väijyttämään Asal Uttarissa. Liikkuva ja tulivoimainen Centurion oli elementissään, ja tuloksena oli Pakistanin selvä tappio
Centurionin varsinaisen kalmatarjoilun
tarjoili todennäköisesti merkittävin vientiasiakas, Israel. Juutalaisvaltio oli
tilannut kaikkiaan 385 käytettyä brittiläistä Centurionia, jotka näinolllen
olivat varustettu vielä 20-naulaisella, mutta kekseliäät ja ahkerat israelilaiset
aloittivat niiden päivittämisen Royal Ordnance L7:llä omilla varikoillaan
omasta aloitteestaan. Vaunujen toimitukset alkoivat 1959, ja kuuden päivän
sodan aattona 1967 nänniä vaille 300 vaunua oli palveluskunnossa (on epäselvää,
kuinka moni näistä oli päivitetty 105 mm pääaseelle, versioon josta iipat
käyttivät nimeä Sho’t eli piiska). Centurionit olivat elintärkeä keihäänkärki
IDF:n (Israeli Defence Forces, Israelin puolustusvoimat) salamahyökkäykssä
Siinaille ja Länsirannalle, joissa niitä vastassa Egyptillä ja Jordanialla oli
myös 30 vaunua eli vahvistettu komppania Centurioneja kummallakin. Nämä kaikki
joko tuhottiin tai vallattiin.
Se oli viimeinen ristiretki. Väkivahvat Rolls
Royce Meteorit murisivat ja telat kolisivat Centurionien vyöryessä kiilana läpi
Egyptin asemien Siinailla. Taivaan täytti turbiinien väkevä pauhu, kun Miraget ensiaallossa syöksyivät moottorit kirkuen ja tykit paukkuen egyptiläisten
lentokentille, tuhoten valtaosan koneista maahan. Toisessa aallossa Miraget
varmistivat ilmaherruuden panssarikolonnien yllä syöksyessään brutaaliin
lähinahisteluun pelättyjen MiG-21:ien kanssa, joita Egypti sai vielä ilmaan. Miragen
suurempi siipi auttoi sitä sekä kaartamaan tiukemmin että säilyttämään energiaa
kaarrossa, joten iipat pyrkivät mahdollisimman lähelle ja taistelemaan tykeillä.
Maassa Centurionit, nuo erämaan Miraget ja niitä puolitelavaunuissa seuraavat
panssarijääkärit ajelivat pahaan uneen heräävät Egyptin maavoimat nurin, ja
puoliteloista jalkautuvat jääkärit siivosivat FN FAL-automaattikivääreillä sen, mitä
seuraavaan tavoitteeseensa vyöryvät Centurionit eivät ehtineet hoitaa. Kuuden
päivän sodassa Israel valtasi niin Jerusalemin, Länsirannan kuin suuren Siinain
niemimaankin. Centurion ei ollut vain maistanut sotaa vuoden 1967 verioopperassa,
vaan janosi lisää.
Centurionin suurin heikkous oli tässä
vaiheessa enää bensiinimoottori. Rolls Royce Meteor oli laadullisesti erittäin
tyydyttävä, mutta tekniikallakin on rajansa. Bensiinimoottorin vääntöalue on
suhteellisen suppea, terminen hyötysuhde heikko ja tästä johtuva polttoaineenkulutus
suuri, ja (erityisesti taisteluvaunukäytössä), bensiini on erittäin tulenarkaa.
Osuma polttoainesäiliöön johti hyvin helposti minkä tahansa bensiinimoottorisen
vaunun palamiseen tykkänään, ja panssarit oli suuressa maailmanpalossa
moottoroitu bensiinikoneilla lähinnä siksi, ettei soveltuvia dieseleitä tai
niiden polttoainehuoltoa ollut saatavilla (tosin Neuvostoliiton lähes kaikki
vaunut olivat jo 1930-luvulta saakka olleet dieselmoottoroituja, ja maassa
kehitettiin juuri ennen sotaa erittäin käyttökelpoinen moottorimalli, Harkova
V-2). Seuraava askel Centurionin kehityksessä oli siis ilmeinen: moottorin
korvaaminen dieselillä. Tätä ei valmistaja Leyland Motors yleensä tarjonnut,
vaan vientiasiakkaat päätyivät modernisaatioon oma-aloitteisesti (Britannia oli
aloittanut siirtymisen modernimpaan Chieftain-vaunuun 1966, joka luonnollisesti
kävi dieselillä), vaikkakin Chieftainin Leyland L60-paketteja tarjottiin
ainakin Intiaan.
Sho't Kal Dalet, reaktiivipanssarilla varustettu ja modernisoitu israelilainen Centurion . |
Israel aloitti Centurioniensa uuden
modernisoinnin amerikkalaisilla 29-litraisilla Continental AV1790 –dieseleillä (810
hevosvoimaa, 1910 Nm) 1970. Moottori oli otettu amerikkalaisesta M60
Patton-vaunusta, ja samalla vaihteistoksi vaihdettiin niin ikään amerikkalainen
Allison CD850, panssarointia vahvistettiin ja tähtäinjärjestelmä päivitettiin.
Tästä kehitysversiosta iipat käyttivät nimeä Sho’t Kal, ja ne olivat
avainroolissa Kyynelten laakson taistelussa Jom Kippur-sodassa 1973, kun
syyrialaiset tekivät yllätyshyökkäyksen Golanin kukkuloiden halki Israeliin.
Yhteensä 125 Centurionia eri versioina kävi piinallista taistelua noin 500
vaunua vahvan T-55 ja T-62 –armeijakunnan kanssa kolmen päivän ajan 6.-9. lokakuuta 1973
ja onnistuivat pitämään suurista tappioista huolimatta asemansa. Kaikkiaan
verisessä Jom Kippurin sodassa, joka johti myös länsimaissa öljykriisiin,
Israel menetti yli tuhat vaunua, joista noin puolet Centurioneja, ja edelleen
yli puolet oli tykkänään menetetty (osa toimintakvyyttömiksi joutuneista
vaunuista onnistuaan aina evakuoimaan tai korjaamaan). Arabimaiden liittouma
menetti yli 2200 vaunua, joista yli 1200 tykkänään. Israel joutui kiireen
vilkkaa tilaamaan tappioitaan korvaamaan mitä vain kykeni, noin 400 Centurionia
UK:sta ja noin 200 M60 Pattonia USA:sta. Jom Kippurin sodan jälkeen Israel
alkoi varustaa Centurionejaan reaktiivipanssarielementeillä (ERA, Explosive
Reactive Armour, käytännössä vaunun ulkopintaan asennettava
räjähdysainepalikka, jonka siihen osuva ammus laukaisee, ja panssarin
ulkopinnalle syntyvä räjähdyspaine hajottaa ontelopanoksen metallisuihkua tai
taivuttaa nuoliammusta poikki, onteloita tehokkaammin, nuolia huonommin) jotka
olivat käytössä Libanonin sodassa 1982.
Reaktiivipanssarin toimintaperiaate. Kuva: WIkipedia |
Centurionin tarina alkoi olla lopussa 1990-luvun orastaessa. Iippojen vaunut olivat sekä vanhentuneita että ajettu loppuun, ja viimeiseksi sotakäytöksi jäi brittien Centurion BARV (Beach Armoured Recovery Vehicle) – hinausvaunujen joukkue Persianlahden sodassa 1991. Centurionin tarina tosin jatkuu yhä: Etelä-Afrikan tasavallan armeijan panssariaseen pääkalusto muodostuu edelleen Olifant-vaunuista, jotka on modernisoitu samalla Continentalin dieselillä ja Royal Ordnancen tykillä, kuin israelilaistenkin. Nämä vaunut ehtivät nähdä Afrikassa harvaisen panssaritaistelunkin Angolassa 1987 ja tuhosivat kaksi T-55:ttä.
Tämä vain osoittaa, kuinka onnistunut
Centurion oli suuren maailmanpalon loppuliekeillä. Koko sodankäynnin doktriini
meni tuolloin uusiksi, ja aivan erityisesti panssarivaunun rooli. Alansa
pioneeri oli terävintä kärkeä ja mikä tärkeintä, muuntautumiskykyinen. Maailman
muuttuessa Centurionin ympärillä vaunua päivitettiin jatkuvasti, ja se
nakattiin kylmän sodan viheliäisiin reunasotiin, missä kova sotarauta päätyi
aina olemaan voittajien puolella.
Centurion, sadanpäämies, oli ansainnut
nimensä.
Lähteet:
https://tankmuseum.org/tank-nuts/tank-collection/centurion
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a43853816/centurion-tank-history/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lead
https://www.gscustomusa.com/faqblandt.html
https://bergerbullets.com/faq-items/what-do-you-mean-by-faster-and-slower-twist-rate/
https://tankhistoria.com/cold-war/meteor-engine/
https://tank-afv.com/coldwar/ussr/T-54.php
https://archive.org/stream/DTIC_AD0317307/DTIC_AD0317307_djvu.txt
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti